ریحان خشک طعم دهنده‌ای عالی و خوش‌ عطر است که برای پختن غذاهای مختلف از جمله انواع خورشت‌ها به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. ریحان خشک طبعی گرم و خشک دارد که می‌توان از آن برای متعادل کردن طبع غذاهای سرد استفاده کرد. علاوه‌بر غذاها، از ریحان خشک شده می‌توان در سالادها و ماست استفاده کرد. در این مقاله با بررسی کاربردهای متفاوت ریحان به شما می‌گوییم از ریحان خشک شده در چه غذاهایی استفاده می‌شود.

استفاده از ریحان خشک شده در انواع خورشت‌ها باعث خوش‌طعم شدن غذا می‌شود

استفاده از ریحان خشک در خورشت‌هایی مانند خورشت بادمجان و خورشت کدو باعث خوش طعم و خوش عطر شدن غذای شما می‌شود. همچنین می‌توانید از ریحان خشک شده در خورشت قرمه‌سبزی هم استفاده کنید. هنگام پخت قرمه‌سبزی، وقتی که گوشت و سبزی‌های پخته شد، نوبت اضافه کردن ریحان خشک به خورشت است. درصورتی‌که ریحان خشک حرارت بیش از حد ببیند، باعث تلخی غذا می‌شود. برای جلوگیری از تلخ شدن خورشت‌، ریحان را در نیم‌ساعت آخر پخت به غذا اضافه کنید.

استفاده از ریحان خشک در خورشت‌؛ خوش عطر شدن غذا

کاربرد ریحان خشک در انواع پلوها؛ راهی برای خوش‌عطر کردن غذا

ریحان پلو از پلوهای سنتی کاشانی است. این غذای لذیذ با گوشت چرخ‌کرده، مرغ ریش‌ریش یا گوشت قلقلی و ریحان تهیه می‌شود. علاوه‌بر ریحان، در تهیه‌ ریحان پلو از سبزیجات مختلفی مانند نعنا خشک و مرزه هم استفاده می‌شود. همچنین استفاده از ریحان خشک در پلو قارچ که غذایی ترکیه‌ای است کاربرد دارد. برای حفظ طعم و عطر غذا، ریحان خشک را در انتهای پخت مواد، اضافه کنید.

کاربرد ریحان خشک در غذا؛ خوش طعم کردن پلو

ریحان خشک شده؛ چاشنی مناسب برای انواع سوپ‌ها

به‌طورکلی از ریحان خشک در تهیه‌ بسیاری از سوپ‌ها مانند سوپ گوجه فرنگی و سوپ کدو سبز استفاده می‌شود. ریحان خشک طبعی گرم و خشک دارد و استفاده از آن برای متعادل کردن طبع غذاهای سرد کاربرد دارد. سوپ گوجه و سوپ تربچه از سوپ‌هایی هستند که در تهیه آن‌ها می‌توان از ریحان خشک شده استفاده کرد. در کنار ریحان خشک، استفاده از انواع سبزی خشک نیز برای خوش‌طعم کردن سوپ مفید است.

کاربرد ریحان خشک شده در پخت غذا؛ خوش‌ طعم کردن سوپ

از ریحان خشک برای طعم‌دار کردن غذاهای دریایی استفاده کنید

برای خوش طعم کردن غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو از ریحان خشک، استفاده کنید. همچنین استفاده از ریحان خشک در ترکیب با سبزی‌های ماهی شکم پر نیز کاربرد دارد. قلیه ماهی از جمله غذاهای جنوبی است که با ماهی درست می‌شود. در تهیه قلیه ماهی از گشنیز و شنبلیله خشک و تازه استفاده می‌شود. همچنین برای تهیه قلیه ماهی می‌توان از سایر سبزی‌ها مثل جعفری و اسفناج و ریحان خشک هم استفاده کرد. به‌علاوه، برای طعم دادن به غذاهای دریایی می‌توانید از سبزی‌های خشک ترکیبی موجود در بازار هم استفاده کرد.

کاربرد ریحان خشک در غذاهای دریایی؛ خوش طعم و عطر شدن

کاربرد ریحان خشک؛ لذیذ کردن غذاهای گوشتی

اضافه کردن ریحان خشک شده به غذاهای گوشتی، طعمی لذیذ به غذای شما می‌دهد. برای خوش‌طعم کردن کتلت، ریحان خشک شده را با مواد کتلت مخلوط کنید. کوفته یکی دیگر از غذاهایی است که طعم‌دهنده‌ی اصلی آن ریحان خشک است. همچنین برای سهولت در درست کردن کوفته و خوش‌طعم شدن آن می‌توانید از سبزی کوفته خشک مخصوص استفاده کنید. ازسوی‌دیگر، استفاده از ریحان خشک در مواد گوشت کوبیده یا مایع ماکارونی این غذاها را خوش‌ طعم و عطر می‌کند.

کاربرد چاشنی ریحان خشک؛ لذیذتر شدن غذاهای گوشتی

کاربرد ریحان خشک در غذاهای فست فودی

با اضافه کردن ریحان خشک و پودر آویشن به مواد پیتزای خود طعمی لذیذ به پیتزای گوشت و پیتزا مارگاریتای خود بدهید. پاستا، از سایر غذاهای بین‌المللی است که می‌توانید در مواد سس آن از ریحان خشک استفاده کنید. غذاهای فست‌فودی موجب التهاب در بدن می‌شوند و یکی از ۷ خواص ریحان خشک، ضد التهاب بودن آن است. پس بهتر است هنگام تهیه غذاهای فست‌فودی خود از ریحان خشک نیز استفاده کنید.

ریحان خشک در غذاهای فست‌فودی؛ طعمی فراموش‌نشدنی

بررسی نکات مهم برای استفاده از ریحان خشک در غذا

نحوه‌ نگهداری و استفاده‌ ریحان خشک در حفظ طعم و عطر آن موثر است؛ در ادامه برای شما نکات مهمی در این زمینه آورده‌ایم:

  1. برای افزایش ماندگاری، حفظ خواص و جلوگیری از فاسد شدن ریحان خشک، حتما آن را در ظروف دربسته‌ شیشه‌ای یا پلاستیکی و در مکانی تاریک نگهداری کنید.
  2. بهترین زمان مصرف ریحان خشک شده تا یک‌ سال است؛ چرا که بعد از یک سال طعم و عطر ریحان خشک شده به‌مرور کم می‌شود.
  3. برای حفظ عطر، طعم و خواص ریحان خشک شده، بهتر است فقط هنگام مصرف، آن‌ را پودر کنید.

ریحان خشک جزو معدود گیاهانی است که هنگام خشک شدن، اغلب خاصیت خود را حفظ می‌کند؛ به شرطی که فرآیند خشک شدن  و نحوه نگهداری صحیحی داشته باشد.

ماندگاری ریحان خشک؛ نگهداری در ظرف دربسته شیشه‌ای

برای تاثیر بیشتر عطر و طعم ریحان خشک در غذا از محصولات با کیفیت استفاده کنید

ریحان خشک طعم‌دهنده‌ای بی نظیر برای انواع خورشت‌ها، پلوها،سوپ‌ها، غذاهای دریایی، غذاهای گوشتی، غذاهای بین‌المللی و فست‌فودی است. برای اینکه ریحان خشک عطر و طعم بهتری داشته باشد حتما از محصولات تازه، باکیفیت و معتبر استفاده کنید. ریحان خشک برای بعضی غذاها حکم نمک را دارد؛ چرا که طعم‌دهنده‌ اصلی برخی غذاها است. اگر سوالی درباره‌ نحوه‌ استفاده از ریحان خشک در غذاهای مختلف را دارید، در قسمت نظرات از ما بپرسید.