در یونان باستان مردم معتقد بودند جعفری یک گیاه مقدس است و از آن برای زیبایی مقبره عزیزانشان استفاده می‌کردند. سوال اصلی این است که چرا گیاه جعفری تا این حد باارزش است؟ جعفری یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای آشپزی شناخته می‌شود که عطر و طعم بی‌نظیری در غذا ایجاد می‌کند. همچنین یکی از فواید این سبزی معطر و خوشمزه برای رشد و سلامت بدن تقویت سیستم ایمنی، کمک به هضم غذا و سم زدایی کبد استفاده می‌شود. به‌جز موارد ذکر شده، جعفری فواید متعدد دیگری نیز دارد که در این مقاله قصد داریم سفری به دنیای سبزیجات و گیاهان داشته و خاصیت‌های دارویی این سبزی را باهم بررسی کنیم.

1.‌ بهره‌مندی از خواص ساقه جعفری برای سلامتی و شادابی

جعفری سبزی خوراکی است که باوجود داشتن کالری کم فیبر بسیار بالایی دارد و برای مدت زمان طولانی احساس سیری را در بدن ایجاد می‌کند.  همچنین به دلیل داشتن ویتامین‌های مفیدی مانند فولات، منگنز، کلسیم، آهن و پتاسیم وعده مناسبی در رژیم‌های غذایی است.  برای بهره‌گیری از خواص جعفری، از برگ جعفری تازه برای پخت انواع سوپ و از سبزی خشک پلویی جعفری برای پخت انواع سبزی پلو مانند کلم پلو شیرازی می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از سبزی جعفری در سوپ؛ جلوگیری از بیماری در فصل زمستان

2.‌ جعفری؛ راهکاری سبز برای بهبود سیستم ایمنی و سلامتی

جعفری سرشار از ویتامین C است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و با مبارزه با عفونت‌ها از بروز انواع بیماری جلوگیری می‌کند. جعفری به دلیل داشتن خواص ضد‌میکروبی و ضد‌التهابی، برای بهبود بیماری‌های عفونی مفید است؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم هنگام سرماخوردگی از دمنوش جعفری استفاده کنید.

دمنوش جعفری نیز مثل انواع دمنوش‌ها مقدار مصرف مشخصی دارد و زیاده‌روی در خوردن این دمنوش عوارضی خواهد داشت. برای تهیه دمنوش جعفری کافی است یک قاشق چای‌خوری از جعفری خشک را در آب‌جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای خوش‌طعم شدن این دمنوش، از نبات یا لیمو استفاده کنید.

خواص جعفری برای عفونت؛ تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش

3.‌ استحکام استخوان با جعفری؛ راهی برای سلامتی و پایداری بدن

جعفری منبع غنی از ویتامین K بوده که برای سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان در بدن مفید است. این ویتامین یکی از عوامل اصلی در فرآیند تنظیم جذب کلسیم در بدن است و باعث فعال‌سازی پروتئین‌هایی که در جذب کلسیم توسط استخوان‌ها نقش دارند می‌شود. از‌این‌رو، مصرف مقادیر مناسبی از ویتامین K به پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت ساختار استخوان‌ها کمک می‌کند.

علاوه‌بر جعفری، منبع غذایی دیگری که حاوی ویتامین k هستند، شامل؛ سبزیجاتی مانند کلم، کرفس، اسفناج و همچنین روغن‌های گیاهی مثل روغن کلزا و روغن کنجد می‌شود. اگر به طعم اسفناج علاقه ندارید این سبزی را به همراه غذا مصرف کنید. به‌عنوان مثال مقداری از اسفناج خشک شده را در ظرف ماست ریخته و همراه با غذا میل کنید.

4.‌ جعفری؛ رمز شادابی و طراوت مو

جعفری گیاه دارویی با ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار در بهبود سلامت موها تاثیرگذار است. این گیاه با قدرت تقویت‌کنندگی برای ریشه‌های مو باعث بهبود و قوی‌تر شدن ساختار موها می‌شود. استفاده از ماسک‌ها یا محصولاتی که حاوی جعفری هستند، به حفظ رطوبت موها کمک کرده و از خشکی و آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین خواص ضد‌التهابی و ضد‌عفونی‌کننده‌ جعفری در کاهش مشکلاتی مانند شوره و خارش سر تاثیرگذار است و به بهبود و زیبایی موها کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتما در زمان پخت غذا مانند کلم پلو شیرازی با سبزی خشک، حتما از جعفری و خواص این گیاه شگفت انگیزنیز استفاده کنید.

5.‌ تاثیر گیاه جعفری بر سلامت قلب

مصرف جعفری در خانه و به روش طبیعی برای کاهش فشارخون و کلسترول مناسب است؛ همچنین از خواص جعفری می‌توان به جلوگیری از لخته شدن خون و خطر سکته مغزی و قلبی اشاره کرد. یکی از مصارف جعفری به‌عنوان خوراکی، استفاده برای چاشنی غذا است.

سبزی جعفری یک افزودنی کم‌نمک مخصوصا برای غذاهای دریایی به‌شمار می‌رود. از آن‌جا‌که استفاده از نمک خوراکی برای سلامت قلب مضر است شما می‌توانید بعد از خرید سبزی خشک مقداری از جعفری را با آویشن و پودر سیر ترکیب کرده و به‌عنوان چاشنی خوش عطروطعم و سالم مصرف کنید.

6.‌  خواص سبزی جعفری برای لاغری و کاهش وزن

سبزی جعفری مواد غذایی ارزشمند در رژیم‌های لاغری است؛ زیرا سبب آزادسازی مایعات اضافی از بدن می‌شود. زمانی که به کاهش وزن فکر می‌کنیم، نقش جعفری ‌به‌عنوان یک ادرارآور بسیار مهم است. بدین‌منظور می‌توانید از جعفری در تهیه نوشیدنی‌های مختلف استفاده کنید، به خصوص اگر دوست ندارید طعم بعضی غذاها را احساس کنید. این روش کمک می‌کند تا غذاهای مختلف را به همراه جعفری مصرف کنید و از فواید آن بهترین استفاده را ببرید. توجه داشته‌باشید برای سرعت بخشیدن به روند لاغری هرگز  در چای جعفری زیاده‌روی نکنید، زیرا مصرف بیش از حد چای جعفری باعث افزایش فشار‌خون و فشار بسیاری بر کلیه‌ها وارد کند.

7.‌ جعفری؛ راه سلامت کلیه‌ها و پیشگیری از مشکلات گوارشی

جعفری، گیاهی ادرارآور بوده و به دفع مواد زائد و سموم از بدن کمک می‌کند. همچنین یکی از خواص جعفری برای کلیه، پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و سنگ های صفراوی است. علاوه‌بر این، به دلیل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی، این گیاه خوش عطر و طعم به سلامت کلیه‌ها کمک کرده و فشار خون را نیز تثبیت می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که جعفری به‌عنوان یک گیاه دارویی محبوب در سراسر جهان شناخته شود؛ از‌این‌رو اگر به دنبال بهبود سلامت کلیه‌ها و پیشگیری از مشکلات گوارشی هستید، جعفری یک انتخاب مناسب است.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ با مصرف جعفری

8.‌ بهترین تغذیه برای پوست شما؛ تاثیر شگفت انگیز خوردن سبزی جعفری

جعفری برای سلامت پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک و پیری زودرس موثر است. همچنین از خواص جعفری برای پوست می‌توان به بهبود آکنه و مشکلات پوستی اشاره کرد؛ بدین ترتیب با مصرف میزان قابل‌توجهی از سبزی جعفری در رژیم غذایی، بهبودی چشمگیری در وضعیت پوست حاصل می‌شود.

9.‌ خواص ضد سرطانی با سبزی جعفری

محققان موسسه فیزیک و فناوری مسکو معتقدند، جعفری در مبارزه با سرطان نقش موثری دارد. کارنوسول به‌عنوان یک ماده با خصوصیات ضدسرطان در جعفری، در درمان و پیشگیری از سرطان‌های مختلف از جمله سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و پروستات موثر است. همچنین، جعفری حاوی فلاونوئید است که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. علاوه‌بر این، اپی‌ژنین یک ترکیب موجود در جعفری محسوب می‌شود که در در مطالعات صورت گرفته در موسسه فیزیک و فناوری مشخص شده بیش از ۸۶٪ از سلول‌های سرطانی ریه را می‌کشد. توصیه می‌شود که به‌منظور بهره بردن از خواص مفید جعفری، روزانه یک قاشق چای‌خوری از جعفری خام مصرف شود، زیرا پخت‌وپز ممکن است مواد مغذی این سبزی را از بین ببرد.

10.‌ پاکسازی کبد؛ اصلی‌ترین خواص جعفری برای کبد

جعفری خواص محافظتی بسیار قوی برای کبد دارد. به‌ویژه در مورد افرادی که مبتلا به دیابت هستند. در یک آزمایش، موش‌های دیابتی که با جعفری درمان شدند، سطح گلوکز خونشان بهبود یافت و این بهبودی در سلامت کبد آن‌ها نیز مشاهده شد. همچنین، براساس گزارش‌های تغذیه‌ای، مصرف جعفری به کاهش احتمال ایجاد انسداد در کبد و کلیه‌ها و سم‌زدایی بدن کمک می‌کند.

کنترل بیماری دیابت و سم زدایی بدن با استفاده از سبزی جعفری

جعفری؛ نعمتی از طبیعت با خواص بی‌شمار برای سلامت بدن

در این نوشته به خواص جعفری برای بهبود و سلامت بدن از جمله: افزایش سطح انرژی، کاهش وزن، تنظیم قند خون، بهبود عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی اشاره کردیم.

علاوه‌بر این، عصاره جعفری به‌صورت خوراکی یا موضعی قابل‌مصرف است. باید توجه داشت که زنان باردار و شیرده از مصرف زیاد جعفری خودداری کرده و قبل از استفاده به‌عنوان مکمل غذایی، با پزشک مشورت کنند. همچنین، می‌توان از سبزی جعفری خشک شده برای افزودن به غذاها، سوپ و سالاد نیز استفاده کرد.