گیاه شوید ارتفاعی متغیر از 30 سانتی‌متر تا یک‌متر دارد. شوید خشک از سبزیجات خوش‌طعم و خوش‌عطر است که در غذاها، در ترکیب با سالاد و به‌صورت دمنوش استفاده می‌شود. شوید طبیعتی گرم و خشکی دارد. ازاین‌رو، شوید خشک به‌عنوان متعادل‌کننده طبع در غذاهایی با طبیعت سرد به‌کار می‌رود. همچنین شوید خشک علاوه‌بر داشتن ارزش غذایی بالا، به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان ها خواص بسیاری از جمله تقویت معده و کمک به سیستم ایمنی بدن دارد. ما به شما اطمینان می‌دهیم با مطالعه این مقاله به خواص شگفت‌انگیز شوید خشک پی ببرید.

 ضد سرطان؛ مهم‌ترین خاصیت شوید خشک

شوید خشک حاوی مواد ضد سرطانی به نام مونوترپن و استیل اتیل است. مونوترپن با حفاظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد، در پیشگیری از سرطان موثر است. استیل اتیلی که در بذر شوید وجود دارد از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شوید خشک نیز خاصیت ضد سرطانی دارند. لازم‌به‌ذکر است سبزی‌های خشک دیگری مانند ترخون خشک نیز خواص ضدسرطانی دارد.

ضد سرطان؛ خاصیت اعجاب‌انگیز شوید خشک

کاهش کلسترول؛ خاصیت شگفت‌انگیز شوید خشک

بدن ما دو نوع کلسترول خوب یا HDL و کلسترول بد یا LDL دارد؛ وجود کلسترول خوب برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. شوید خشک از جمله گیاهانی است که مصرف آن باعث کاهش سطح LDL و تری گلیسیرید و افزایش میزان کلسترول خوب می‌شود. همچنین استفاده از شوید خشک و تخم شوید به کاهش چربی خون افراد کمک می‌کند. برای کاهش کلسترول بد خود حتما در تهیه غذاهایتان از شوید خشک‌ شده استفاده کنید؛ برای شروع می‌توانید طرز تهیه شوید پلو با شوید خشک را یاد گرفته و آن را با انواع خورشت‌ها میل کنید.

کاهنده چربی خون؛ ویژگی شگفت‌انگیز شوید خشک شده

کنترل قندخون؛ ویژگی شگفت‌انگیز شوید خشک

کنترل قند خون از سایر خواص شوید خشک است. انسولین هورمونی است که به جذب قند در سلول‌ها کمک می‌کند؛ در افراد دیابتی مقاومت بدن به انسولین بسیار است. مصرف شوید خشک به کاهش مقاومت بدن به انسولین کمک می‌کند؛ در نتیجه سلول‌های بدن حساسیت بیشتری به انسولین نشان داده و قند خون کاهش پیدا می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود اشخاص دیابتی یا افراد با مقاومت به انسولین بالا، حتما مصرف شوید خشک را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

تقویت سیستم ایمنی بدن؛ از خواص ویتامین‌های شوید خشک

شوید سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های گروه B، ویتامین A ، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و سدیم است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کند. این سبزی خشک شده که غنی از ویتامین‎‎‌ها و مواد معدنی است ریسک ابتلا به عفونت‌های ادراری را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن از دمنوش شوید خشک نیز استفاده کنید. اگر قصد تهیه این محصول را دارید، می‌توانید برای اطلاع از قیمت شوید خشک کیلویی به قسمت فروشگاه سایت مراجعه کنید.

بهبود اختلالات و دردهای‌ قاعدگی؛ خاصیت تسکین‌دهنده شوید خشک

مصرف شوید خشک برای تخمدان‌ها بسیار مفید است اما خانم‌ها در طول دوران قاعدگی باید در مصرف آن دقت کنند. مصرف شوید خشک در رفع انقباضات رحم و تسکین دردهای رحمی بسیار موثر است. همچنین شوید خشک با تنظیم هورمون‌های جنسی به کاهش اختلالات قاعدگی و مرتب شدن عادات ماهیانه خانم‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه افزایش میزان شیر مادران از سایر خواص شوید خشک است؛ مصرف شوید خشک شده پوکی استخوان پس از یائسگی را نیز کنترل می‌کند.

تسکین دردهای قاعدگی؛ فایده مهم شوید خشک

حفظ سلامت دستگاه گوارش؛ خاصیت کاربردی شوید خشک

شوید خشک حاوی مقدار فراوانی فیبر است که در تقویت عملکرد روده نقش موثری دارد. فیبر موجود در شوید، حرکات روده را به حالت طبیعی برمی‌گرداند و ازاین‎رو باعث بهبود یبوست و اسهال ناشی از عملکرد ضعیف روده می‌شود. همچنین خاصیت تسکین‌دهندگی و ضدالتهابی شوید خشک در درمان نفخ نیز موثر است. در ضمن مصرف شوید خشک مشکلات گوارشی و سوءهاضمه را به حداقل می‌رساند. کمک به کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر یا IBS از سایر خواص شوید خشک با ماست پروبیوتیک است.

حفظ سلامت پوست‌ومو؛ خاصیت ویتامین C شوید خشک

شوید خشک حاوی مقادیر بالایی ویتامین A، ویتامین C است که به تحریک تولید بیشتر کلاژن در پوست کمک می‌کند. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های شوید خشک در جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک پوست صورت و زیر چشم‌ها موثر است. همچنین کمک به جوانسازی پوست از سایر خواص دمنوش شوید خشک است. شوید خشک ماده‌ای ضدعفونی‌کننده و ضد قارچ است که استفاده از آن برای بهبود شپش سر توصیه می‌شود.

بهبود شپش مو؛ خاصیت ضدعفونی‌کننده شوید خشک

بررسی نکته‌های مهم برای نگهداری شوید خشک

برای حفظ خواص و عطر و طعم شوید خشک لازم است نکته‌های مهم برای نگهداری از آن را بدانید. در ادامه نکته‌های ضروری برای نگهداری شوید خشک را آورده‌ایم:

  • نگهداری در محیط خشک و خنک: برای جلوگیری از فساد و بروز قارچ و کپک در شوید خشک، حتما آن را در محیطی خنک و کم رطوبت نگهداری کنید.
  • بسته‌بندی محکم: برای جلوگیری از ورود و خروج هوا و رطوبت، شوید خشک را در کیسه‌های زیپ‌دار یا در بسته‌بندی‌های محکم نگهداری کنید.
  • نگهداری در محیط تاریک: شوید خشک را در محیط تاریک و خشک مانند کابینت نگهدارید. برای حفظ خاصیت، شوید خشک شده نباید در تماس مستقیم با نور خورشید باشد.

لازم‌به‌ذکر است نحوه کشت سبزی‌های خشک شده از جمله نعنا و شوید در قیمت نعنا خشک و شوید خشک موثر است.

 شوید خشک باکیفیت و خوش‌عطر را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید

شوید خشک سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است؛ برای کمک به بهبود بسیاری از مشکلات گوارشی از  ترکیب معجزه‌آسا شوید خشک شده با ماست پروبیوتیک استفاده کنید. همچنین کمک به بهبود اختلالات قاعدگی و تنظیم هورمون‌های زنانه، کنترل قند خون و کاهش چربی خون از سایر ویژگی‌های شگفت انگیز شوید خشک شده است.همچنین می‌توانید شوید خشک را به‌صورت دمنوش نیز مصرف کنید. برای تهیه شوید خشک باکیفیت آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. چنانچه سوالی درباره خواص شوید خشک یا نحوه نگهداری آن دارید در قسمت نظرات از ما بپرسید.