مرزه یک گیاه خوش‌بو با طعمی دلچسب است که خواص شگفت‌انگیز آن بسیار به بهبود سلامت عمومی بدن و کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها کمک می‌کند. مرزه به دو صورت خشک‌شده و تازه در فروشگاه‌های عرضه محصولات گیاهی وجود دارد که این موضوع، امکان بهره‌مندی از خواص این گیاه به روش‌های مختلفی همچون اضافه کردن آن به برخی غذاها یا تهیه دمنوش‌های طبیعی را فراهم می‌کند. در این مقاله، به ۸ مورد از خواص مرزه و فواید باورنکردنی آن اشاره خواهیم کرد تا بعد از مطالعه و آشنایی با این موارد، مصرف مرزه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و سبک زندگی سالم‌تری در پیش بگیرید.

۱- کاهش درد مفاصل و عضلات به کمک خاصیت ضد التهابی مرزه

از جمله خواص مرزه که یکی از مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید، وجود منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B در آن است. ویتامین‌های گروه B بسیار در کاهش درد مفاصل و عضلات موثر هستند. این گروه از ویتامین‌ها، در تولید انرژی و بهبود متابولیسم بدن نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ بنابراین اگر به صورت دمنوش یا با اضافه کردن مرزه خشک به برخی از غذاها، این گیاه را مصرف کنید، بسیاری از دردها در عضلات و مفاصل نواحی مختلف بدن را کاهش می‌دهید.

۲- خاصیت ضد‌باکتریایی و میکروبی؛ از جمله خواص مرزه برای بهبود سلامت بدن

علاوه‌بر وجود منبع غنی از ویتامین‌های گروه B، مقادیر فراوانی از نوعی ترکیبات آلی در مرزه وجود دارد که با ورود به بدن، با انواع باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کنند. همچنین مرزه به لطف داشتن این خاصیت، از بروز برخی عفونت‌ها در ناحیه گلو نیز جلوگیری می‌کند. درواقع نقش مرزه در جلوگیری از این بیماری‌ها، ایفای نقش یک محرک است که با پاکسازی مخاط، این عفونت‌ها را از بین می‌برند.

ضمنا ازآنجایی‌که مرزه در تهیه سبزی خشک ماهی شکم پر نیز مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، امکان تهیه غذایی برای افراد وجود دارد که همزمان با داشتن طعم و عطر فوق‌العاده، سهم مهمی در بهبود سلامت عمومی بدن آن‌ها دارد.

خاصیت مرزه خشک در از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌ها

۳- مرزه یک عامل محرک مهم در تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است

بدن ما پیوسته در معرض آسیب‌های فراوانی از سمت عوامل بیماری‌زای مختلف مانند انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها قرار دارد که سیستم ایمنی از بدن در برابر آن‌ها محافظت می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید تحت‌تاثیر این عوامل بیمار نشوید، مصرف مرزه در وعده‌های غذایی را توصیه می‌کنیم. فواید مرزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن،‌ از وجود مقادیر فراوان ویتامین C در آن نشات می‌گیرد. این ویتامین با افزایش ایمنی بدن در برابر عوامل عفونی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد نیز نقش مهمی در کاهش ابتلا به برخی بیماری‌ها ایفا می‌کند. البته اگر این گیاه را با گروه دیگری از انواع سبزیجات خشک مانند تره خشک ترکیب کنید، اثربخشی آن به میزانی قابل‌توجه افزایش پیدا خواهد کرد.

۴- اصلاح حرکت روده؛ خاصیت مرزه برای بهبود عملکرد سیستم گوارش

ترکیبات آلی موجود در گیاه مرزه به آن خاصیت ضد باکتریایی می‌بخشند که این موضوع در بهبود سلامت معده و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون زخم معده بسیار موثر خواهد بود. خاصیت مرزه برای بهبود عملکرد سیستم گوارش نیز به وجود مقادیر فراوانی فیبر در آن مربوط می‌شود. درواقع نقش فیبر در این فرآیند کمک به هضم غذا است. به‌علاوه، مرزه برای معده مانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند که با کمک به کاهش التهابات و آرامش آن، از بروز بیماری‌های بسیاری جلوگیری می‌کند. گزینه مناسبی که پیش‌روی افراد برای افزایش اثربخشی این گیاه وجود دارد، استفاده از ترکیب مرزه با نعنا خشک است. نعنا خشک به‌ دلیل داشتن خاصیت ضدنفخ در کنار مرزه، تاثیر فراوانی روی بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌گذارد.

خاصیت سبزی مرزه در بهبود عملکرد سیستم گوارش

۵- بهبود کیفیت خواب با خاصیت آرامبخشی از جمله فواید مرزه است

مرزه به لطف داشتن خاصیت آرام‌بخش، در کاهش استرس و اضطراب نقش دارد که این موضوع به بهبود کیفیت خواب منجر می‌شود. در این گیاه منبعی غنی از برخی ترکیبات مفید وجود دارد که با  اثر ضد اضطرابی و آرام‌بخشی خود، روی افزایش کیفیت خواب یا درمان بی خوابی بسیار تاثیر گذارند. وجود این خاصیت در کنار فواید مرزه برای کاهش برخی دردها، به آرام‌تر شدن بدن کمک خواهد کرد که تحت‌تاثیر این اتفاقات، افراد خواب راحت‌تری خواهند داشت.

مصرف این گیاه با استفاده از سبزی دلمه خشک برای تهیه غذایی خوش‌عطر و خوشمزه که به میزانی کافی مرزه در خود دارد، روش مناسبی برای افراد خواهد بود تا به‌خوبی از خواص بی نظیر آن بهره‌مند شوند.

۶- خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌سرطانی؛ کمک به تقویت حافظه و بهبود سلامت بدن

مرزه خواص بی‌نظیر خود برای جلوگیری از ابتلا افراد به برخی بیماری‌ها و بهبود سلامت بدن را مدیون وجود آنتی‌اکسیدان‌ها است. این مواد با تاثیرات فراوانی همچون کاهش احتمال بروز آسیب‌های اکسیداتیو در مغز، به تقویت حافظه کمک می‌کند. ازآنجایی‌که آنتی اکسیدان‌ها، با سلول‌های سرطانی به‌خوبی مبارزه می‌کنند، این گیاه نقش مهمی در حفاظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان ایفا خواهد کرد.

کاهش ابتلا به سرطان یکی از مهم‌ترین خواص سبزی مرزه

۷- منبع غنی آهن در مرزه به بهبود سلامت پوست کمک میکند

کاهش جریان خون در برخی از نواحی پوست بدن، با برخی علائم همچون خشک شدن یا ترک خوردن پوست همراه خواهد بود. با مصرف مرزه، آهن موردنیاز بدن برای افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون و بهبود جریان خون  تامین می‌شود که این اتفاق در بخش‌های مختلفی از بدن که با کم‌خونی مواجه هستند، بسیار روی بهبود سلامت پوست تاثیر می‌گذارد. با جذب آهن توسط بدن از طریق مصرف این گیاه، فولیکول‌های مو تقویت می‌شوند که این موضوع رشد بهتر موها را تقویت می‌کند.

۸- کمک به کاهش وزن با افزایش سرعت متابولیسم؛ از جمله خواص مرزه برای لاغری

زمانی که مرزه وارد بدن می‌شود، متابولیسم بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با تغییر متابولیسم ناشی از این اتفاق، بدن کالری و چربی بیشتری می‌سوزاند که این امر در‌نهایت به کاهش وزن منجر خواهد شد. درنتیجه بهبود عملکرد سیستم گوارش، افراد کم‌تر احساس گرسنگی می‌کنند و در ادامه، روند کاهش وزن با سرعت بیشتری انجام می‌شود. ازآنجایی‌که تحمل استرس و اضطراب فراوان در پرخوری و افزایش وزن بسیاری از افراد نقش مهمی دارد، خاصیت آرام‌بخشی مرزه به کنترل این موارد و کاهش وزن کمک می‌کند.

خاصیت عرق مرزه برای لاغری

بهره‌مندی از خواص باورنکردنی مرزه با خرید بهترین محصولات

مرزه در دسته گیاهانی قرار می‌گیرد که خواص بی‌نظیر آن، نقش مهمی در بهبود سلامت عمومی بدن و کاهش احتمال ابتلای افراد به برخی بیماری‌ها ایفا می‌کند. مرزه تازه و خشک‌شده در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه محصولات گیاهی وجود دارد؛ به‌همین دلیل افراد گزینه‌های بیشتری برای مصرف مرزه و بهره‌مندی از فواید آن دارند.

به‌عنوان مثال نوشیدن دمنوش‌های طبیعی تهیه‌شده از عصاره این گیاه و اضافه کردن مرزه از طریق انواع سبزیجات خشک به برخی از مواد غذایی، از جمله شناخته‌شده‌ترین روش‌های مصرف گیاه مرزه محسوب می‌شوند. البته همیشه توجه داشته باشید تا برای تهیه دمنوش‌های طبیعی با‌کیفیت و انواع سبزیجات خشک تازه و مرغوب به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا خیالتان از بابت خرید محصولی سالم راحت باشد. با مراجعه به صفحه فروشگاه همین سایت، امکان مشاهده قیمت و مشخصات انواع سبزیجات خشک ازجمله مرزه خشک برای مشتریان وجود دارد تا در فضایی امن، خرید محصولی باکیفیت و سالم را تجربه کنند.