تره سالیان طولانی به دلیل داشتن خواص باورنکردنی همچون وجود مقادیر فراوانی فلاونوئیدها،‌ ویتامین‌های E، A و K و فیبر، انتخاب اول بسیاری از سرآشپزها برای تهیه یک وعده غذایی سالم است. ما در این مطلب، به معرفی ۱۰ مورد از بهترین خواص تره می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با خاصیت‌های تره ازجمله کمک به تامین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن، بهبود عملکرد قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن، بیشتر آشنا شوید. بعد از خواندن این مطلب، با اضافه کردن این گیاه طبیعی به رژیم غذایی خود، سبک زندگی سالم‌تری در پیش می‌گیرید.

۱. کالری کم‌ با ویتامین و مواد معدنی فراوان؛ یک نمونه از بهترین خواص تره

به ازای مصرف هر ۱۰۰ گرم تره،‌ فقط ۳۱ کالری دریافت می‌کنید. در کنار این ویژگی، تره منبع سرشاری از انواع پروویتامین‌ها همچون بتا‌کاروتن است. این مدل ویتامین در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که برای بهبود بینایی، عملکرد سیستم ایمنی و تقویت ارتباط میان سلول‌ها، ضروری به شمار می‌رود.

به‌علاوه، از جمله سایر خواص تره برای زنان می‌توان به تامین منگنز موردنیاز بدن برای پیشگیری از ابتلای آن‌ها به برخی بیماری‌های ناشی از بارداری همچون کم‌کاری تیروئید اشاره کرد. ازآنجایی‌که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول زندگی خود به کم‌کاری تیروئید دچار می‌شود، مصرف این گیاه طبیعی به‌صورت دمنوش تره خشک یا استفاده در غذاها و سالادها، امری حیاتی است.

جذب ویتامین و مواد معدنی بیشتر با مصرف تره

۲. جلوگیری از ریزش مو و عفونت‌های قارچی؛ ازجمله خواص تره برای بانوان و آقایان

تره فرنگی که تفاوت چندانی با تره شناخته‌شده ندارد، منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها به‌ویژه پلی‌فنول و ترکیبات گوگردی است؛ این مواد در مبارزه با بروز مشکلات ناشی از اکسیداسیون در بدن شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. بر اثر اکسیداسیون، سلول‌های بدن آسیب می‌بینند و در چنین شرایطی زمینه برای بروز برخی بیماری‌ها همچون دیابت، سرطان و مشکلات قلبی مهیا می‌شود؛ به‌ همین دلیل، با مصرف تره و دریافت مواد مغذی موجود در آن،‌ از بروز چنین مشکلاتی تا حدی قابل‌توجه جلوگیری می‌کنید.

به‌علاوه، مقادیر فراوان آلیسین در این گیاه طبیعی وجود دارد که همان ترکیبات گیاهی و گوگردی مفید برای بدن هستند؛ خاصیت تره برای پیشگیری از عفونت‌های قارچی، کاهش سطح کلسترول و به حداقل رساندن احتمال ابتلا به سرطان به وجود ترکیبات گوگردی و گیاهی مربوط می‌شود. ضمنا ویتامین C و آهن موجود در تره و انواع سبزی خشک، با تقویت فولیکول مو، منجر به کاهش چشمگیر ریزش و افزایش ضخامت موها می‌شود که این موضوع از جمله بهترین خواص تره برای مو به حساب می‌آید.

۳. بهبود عملکرد قلب و کاهش درد به لطف خواص تره برای سلامتی

تره از دیدگاه برخی پزشکان و متخصصان تغذیه منبعی غنی از اسید فولیک بوده که این گیاه طبیعی را به یک ماده غذایی دوستدار قلب تبدیل کرده است. به‌عنوان مثال اگر در وعده‌های غذایی از سبزی خشک پلویی حاوی تره خشک، برای درست کردن غذا استفاده کنید، می‌توانید از قلب خود در برابر برخی بیماری‌ها به‌خوبی محافظت کنید.

ضمنا اسید فولیک یک نوع ویتامین B است که بدن برای ساخت گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها و رشد طبیعی سلول‌ها به آن نیاز ضروری دارد. همچنین اسید فولیک تره از پوشش عروقی خون در برابر آسیب‌های احتمالی به‌خوبی محافظت می‌کند. به لطف وجود فلاونوئید کامفرول در تره فرنگی نیز خطر ابتلا به حملات و برخی بیماری‌های قلبی به میزانی قابل‌توجه کاهش پیدا می‌کند.

بهبود عملکرد و سلامت قلب خاصیت مهم تره

۴. با مصرف تره از خواص آن برای کاهش وزن استفاده کنید

جای دیگری که خاصیت کم کالری بودن تره بسیار خود را نشان می‌دهد، موضوع کمک به کاهش وزن و لاغری بر اثر مصرف این گیاه طبیعی است. تره مقادیر فراوانی فیبر دارد و نقش مهمی در کاهش اشتها ایفا می‌کند. علاوه‌بر این، تره یک ماده غذایی فاقد چربی است که افراد به دلیل این ویژگی می‌توانند مصرف آن را در قالب سبزی خشک کوکو به رژیم لاغری خود اضافه کنند.

بر اثر کم اشتهایی ناشی از مصرف تره، بیشتر احساس سیری می‌کنید و این اتفاق به‌خوبی از پرخوری جلوگیری می‌کند. ضمنا این گیاه طبیعی سرشار از پروتئین است و مصرف آن به افراد و ورزشکارانی که به دنبال افزایش حجم عضله‌های خود هستند، پیشنهاد می‌شود. همچنین تره آب فراوانی دارد که رطوبت مناسبی برای درمان برخی بیماری‌ها همچون بواسیر را فراهم می‌کند. علاوه‌بر خواص تره برای بواسیر،‌ خاصیت ضدباکتریایی این گیاه می‌تواند به از بین رفتن عامل‌های عفونی از روی پوست کمک کند.

۵. مصرف تره برای کشتن سلول‌های سرطانی و کاهش خطر ابتلا به سرطان

خاصیت ضدسرطانی تره به وجود مقادیر فراوانی ویتامین C در آن مربوط می‌شود. ویتامین C آنتی اکسیدان مفیدی برای پیشگیری از سرطان است؛ بنابراین با مصرف این گیاه طبیعی می‌توانید احتمال ابتلا به چنین بیماری‌هایی را به حداقل برسانید. همچنین به دلیل این که اغلب تومورها از آسیب‌های اکسیداتیو به وجود می‌آیند، دریافت ویتامین C از طریق مصرف تره می‌تواند با کاهش این آسیب‌ها، به میزانی قابل‌توجه از بروز انواع تومورها جلوگیری کند.

به‌علاوه، این ویتامین دشمن اصلی رادیکال‌های آزاد در بدن است و با از بین بردن آن‌ها، به کاهش احتمال تبدیل سلول‌های آسیب‌دیده بدن به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تره را در برنامه غذایی خود داشته باشید. آش از جمله غذاهای پرطرفدار ایرانی است که وجود سبزیجات مفید در آن نقش مهمی در بهبود سلامت بدن ما ایفا می‌کند. در سبزی خشک آش سبزیجاتی همچون تره وجود دارد که در محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها موثر است.

۶. منبع غنی ویتامین A؛ خاصیت تره برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن ما پیوسته در حال مبارزه برای کاهش آسیب‌های ناشی از عوامل بیرونی و محیطی است که سلامت بدن ما را تهدید می‌کنند؛ بنابراین برای اینکه سیستم ایمنی بدن ما بتواند در مبارزه، به این آسیب‌ها غلبه کند، شما برای تقویت آن به ویتامین A نیاز دارید.

برای تامین و دریافت ویتامین A، مصرف روزانه میزان مشخصی تره را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه طبیعی منبعی غنی از ویتامین A است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. همچنین دریافت این ویتامین و سایر ترکیبات گیاهی موجود در تره، بسیار به کاهش التهابات و از بین بردن عفونت‌های قارچی کمک می‌کند.

نقش مهم ویتامین A موجود در تره در تقویت سیستم ایمنی بدن

۷. بهبود سلامت جسمی و روانی؛ خاصیت آرامبخشی تره

تره در مقایسه با سایر گیاهان طبیعی، مقادیر فراوانی ویتامین B6 در خود دارد که این ویتامین در بهبود سلامت روان و سیستم عصبی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. به‌علاوه، ویتامین B6 به کاهش آثار استرس و اضطراب‌های ناشی از انجام فعالیت‌های روزانه نیز کمک می‌کند. به‌ همین دلیل، مصرف تره در برنامه غذایی، برای افرادی که به دنبال راهکاری سالم برای کاهش استرس و اضطراب خود هستند، انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

۸. کنترل و کاهش علائم دیابت نوع ۲ با مصرف روزانه سبزی تره

خاصیت دیگه تره علاوه‌بر کم کالری بودن، شاخص قند خون (معروف به شاخص گلیسمی) پایین آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا مصرف تره در رژیم غذایی برای افرادی که از بیماری دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، مفید باشد. همچنین به‌ دلیل وجود منبعی غنی از ویتامین K و فیبر در این گیاه طبیعی، مصرف آن در برخی رژیم‌های غذایی بسیار حیاتی است. ضمنا آلیسین موجود در تره یک ماده مغذی مفید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت به شمار می‌رود. ضمنا سطح بالای مس و آهن تره فرنگی، به بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای رشد کمک می‌کند.

کاهش و کنترل علائم دیابت نوع ۲ با مصرف روزانه تره

تجربه زندگی سالم دور از بیماری‌ها با مصرف تره

در این مطلب به این موضوع اشاره کردیم که تره یک گیاه طبیعی است و وجود خواص فراوان، آن را به یک ماده غذایی شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. هر یک از این خواص به میزانی قابل‌توجه به کاهش علائم برخی بیماری‌ها کمک می‌کند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی را به حداقل می‌رساند. ضمنا برای بهره‌مندی از خواص تره می‌توانید به اشکال مختلفی آن را مصرف کنید که از میان همه روش‌ها، مصرف دمنوش تره خشک بهترین گزینه برای تامین مواد مغذی موردنیاز بدن خواهد بود.

به‌ دلیل اینکه این نوشیدنی‌های طبیعی از عصاره این گیاه تهیه می‌شوند. اما برای تهیه این نوشیدنی‌های طبیعی خوب است که به مراکز معتبر مراجعه کنید. مراکز معتبری از تازه‌ترین تره‌ها برای تهیه این دمنوش استفاده می‌کنند که فواید فراوانی برای بهبود سلامتی دارند.