آیا شما هم به پخت انواع نان سبزیجات در خانه علاقه دارید؟ نان سبزی یکی از نان‌های خوش‌عطر و طعم ایرانی است که در عین سادگی پخت، خواص بسیاری دارد. سبزی خشک‌ معطر موجود در این نان مانند شوید، جعفری و ریحان به دلیل مواد مغذی بسیار، یک وعده‌ غذایی لذیذ برای صبحانه و عصرانه است. در این مقاله قصد داریم طریقه پخت این نان سبزیجات ایرانی را  توضیح دهیم؛ تا بتوانید به‌راحتی در خانه پخت کرده و میل کنید.

هرآنچه برای پخت نان سبزیجات نیاز دارید؛ تهیه مواد اولیه

برای تهیه مواد اولیه در پخت نان سبزیجات، استفاده از مواد غذایی با‌کیفیت اهمیت بسیار دارد.از آن‌جا‌که دسترسی به سبزیجات تازه همیشه ممکن نیست، استفاده از سبزی خشک انتخاب مناسبی است. سبزیجاتی مانند شوید خشک شده به شما امکان می‌دهد به‌راحتی برای پخت انواع نان و کوکو از آن استفاده کنید؛ بدون آن‌که نگران مدت زمان نگهداری و فاسد شدن سبزی باشید. در ادامه مواد لازم برای تهیه نان سبزیجات خوش‌مزه را نام می‌‌بریم:

  •  3 پیمانه آرد
  • 1 قاشق چای‌خوری خمیر مایه
  • 1 قاشق چای‌خوری شکر
  • 1 قاشق چای‌خوری  نمک
  • 2 قاشق چای‌خوری روغن مایع
  • 1.5 پیمانه آب ولرم
  • 1 پیمانه سبزی خشک معطر( ترکیبی از شوید، جعفری، ریحان، ترخون )

می‌توانیم برای تهیه نان سبزیجات به سلیقه‌ خود از هر نوع سبزی خشک شده‌ای که در منزل هست استفاده کنیم. برای مثال در کنار جعفری و ریحان، مقداری مرزه اضافه کنید. مرزه طعمی تند و فلفلی به نان سبزی می‌دهد. همچنین خاصیت بی نظیر مرزه که شامل کاهش فشار خون، و دیابت است برای افرادی که باید روزانه نان‌های سبوس‌دار را میل کنند مناسب است.

با انتخاب دقیق سبزی خشک و رعایت میزان لازم برای مصرف علاو‌بر خوش‌طعم شدن، نان شما ارزش غذایی بالایی نیز خواهد داشت. نان سبزیجات باعث افزایش اشتها می‌شود و برای کسانی که دچار بی‌اشتهایی شده‌اند مناسب است.

نان سبزیجات؛ میان وعده قوی برای عصرانه

راز خوشمزگی نان سبزیجات؛ عطر جعفری خشک شده

برای تهیه نان سبزیجات خوشمزه و خانگی در مدت زمان کوتاه باید موارد زیر را انجام دهید. زمان تهیه این نان به علت درست کردن خمیر مایه و مخلوط کردن آرد یک ساعت است. روش تهیه به شرح زیر است:

  • ابتدا باید خمیر مایه و شکر را در نصف پیمانه آب ولرم حل کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه فعال شود.
  • سپس آرد و نمک را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید.
  • مخلوط خمیر مایه، روغن مایع و باقی آب ولرم را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدست شود.
  •  خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا صاف و منعطف شود.
  • خمیر را در کاسه‌ای که با روغن چرب شده قرار دهید، روی آن را با پارچه بپوشانید و به مدت 1 تا 2 ساعت در جای گرم استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.
  • سبزی خشک را به خمیر اضافه کنید و به‌آرامی مخلوط کنید تا سبزیجات به‌طور‌یکسان در خمیر پخش شوند.
  • خمیر را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به شکل نان دلخواه خود پهن کنید.
  • نان‌ها را روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده قرار دهید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی‌گراد بپزید.
  •  نان‌ها را از فر خارج کنید و روی آن‌ها را با آب اسپری کنید تا نرم شوند.

توجه داشته باشید اگر خمیر شما از قبل آماده باشد این زمان به حداقل می‌رسد و شما می‌توانید در مدت زمان کمتری نان سبزیجات را آماده کنید.


فروش جعفری خشک با بهترین قیمت

 

هنر ادغام سبزی و نان محلی؛ از خانه‌های محلی تا سفره‌های امروزی

برای تهیه نان سبزیجات می‌توانید از انواع سبزی خشک دلخواه با‌توجه‌به سلیقه خود استفاده کنید. اگر از خمیر مایه‌های فوری برای پخت نان سبزی استفاده می‌کنید، نیازی به استراحت دادن خمیر  نیست. برای پخت نان سبزی در فرهای برقی، از المنت بالا و پایین به‌طور‌همزمان استفاده کنید و حتما بعد از پخت نان را درون ظرف دربسته نگهداری کنید تا نرم بماند.

پختن نان سبزی با سبزی خشک شده در خانه به صورت دستی

ماندگاری سبزی خشک؛ چند راهکار ساده برای ماندگاری خاصیت سبزی در هنگام خشک کردن

یکی از دلایلی که اغلب افراد تمایل دارند سبزی مصرفی خود را به‌صورت خشک شده نگهداری کنند ماندگاری بالای سبزی خشک است. سبزی‌هایی که به‌درستی خشک شوند، مواد مغذی موجود در خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند؛ بدین‌ترتیب می‌توانید در زمان‌هایی که دسترسی به سبزی‌های تازه ندارید از سبزی خشک استفاده کنید. همچنین سبزی خشک، وزن و حجم کمتری داشته و برای مسافرت و سفرهای کمپینگ انتخاب به‌صرفه‌ای است.

اگر شما سبزی مصرفی خود را در خانه و به روش سنتی خشک می‌کنید توجه به تازگی و کیفیت سبزی در هنگام خرید بسیار مهم است.  بعد از خرید سبزی‌های ارگانیک باید به‌طور‌کامل شست‌وشو داده و خشک کنید تا رطوبت و آلودگی موجود در سبزی از بین برود. پس از اینکه رطوبت سبزی از بین رفت باید در مکانی تمیز و کم رفت‌و‌‌آمد، روی یک پارچه نخی و تمیز پهن کنید.  قرار دادن سبزی زیر نور خورشید به خشک شدن سریع آن کمک می‌کند.


خرید آنلاین شوید خشک

 

بهترین و خوش عطر‌ترین سبزی‌ها برای تهیه نان سبزیجات

در تهیه نان سبزیجات باتوجه‌به سلیقه می‌توانیم از انواع سبزیجات برای پخت استفاده کنیم؛ تا طعم و مزه بی‌نظیری به نان بدهیم. بیشترین سبزی که برای تهیه نان سبزیجات استفاده می‌شود سبزی‌ جعفری، ریحان و ترخون است که به‌دلیل عطر و طعم مطبوعی که دارد اغلب زنان از این سبزی‌ها استفاده می‌کنند. جدا از طعم خوشی که به نان اضافه می‌کند این سبزی‌ها خواص بسیاری نیز دارند.


خرید آنلاین ترخون خشک

 

پختن نان سبزی با انواع سبزی خشک موجود در خانه

جعفری خشک؛ جادوی طبیعی در طعم نان سبزیجات

جعفری یکی از سبزی‌های بسیار مفید و غنی از ترکیبات مغذی است. از خواص جالب جعفری می‌توان به کاهش التهاب، منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها، پاکسازی طبیعی بدن، خاصیت آنتی‌باکتریال، محافظت قلب و رگ‌های خونی، تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد؛ بنابراین مصرف منظم این سبزی به بهبود سلامتی کلی بدن کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

اگر همیشه به سبزی تازه دسترسی ندارید، سبزی خشک جایگزین سالم‌تری است. هنگام خرید جعفری خشک، ابتدا به رنگ و تازگی آن توجه کنید. جعفری  باید ‌به‌رنگ سبز تازه و بدون زردی یا خاکستری باشد. همچنین بوی جعفری باید خوب و بدون عطرهای نامطبوع باشد. بسته‌بندی محصول نیز باید مناسب و محکم باشد تا از رطوبت و خرد شدن محافظت کند. همچنین، حتماً تاریخ انقضای جعفری را بررسی کرده و مطمئن شوید که محصول انتخابی از نظر انقضا در وضعیت مطلوبی است. در نهایت، ساختار و شکل جعفری خشک نباید بشکند یا خرد شود.

جعفری؛ سبزی مفید و پرکاربرد برای پختن نان سبزیجات

ریحان خشک؛ روایت‌گر عطر خوش در نان سبزیجات

سبزی ریحان با خواص ضد باکتریایی و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در بهبود سلامت دارد. این سبزی خوش عطر با طعم تلخ خود برای هضم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. قیمت ریحان خشک بسیار مناسب است، زیرا این گیاه خوش‌بو با ماندگاری بالا، تاثیر بی‌نظیری بر طعم و ارزش غذاها دارد.


خرید ریحان خشک بنفش

خرید ریحان خشک سبز

ترخون خشک در نان سبزی؛ طعم بی نظیر و  سفری به دل سنت

خوردن ترخون باعث کاهش علائم التهاب می‌شود و با اثر آرام‌بخشی خود بی‌خوابی‌های شبانه را کاهش می‌دهد. سبزی ترخون خشک همه‌ی خواص سبزی تازه را در خود حفظ کرده است. همچنین قیمت ترخون خشک و سبزی تازه تفاوت چندانی ندارد، با استفاده از انواع سبزی خشک می‌توانید به مزایای خوردن سبزیجات دست یابید.

نقش سبزی خشک در تهیه نان‌های معطر سبزیجات

برای پخت نان سبزیجات می‌توانید از انواع سبزیجاتی که در منزل دارید استفاده کنید و این به سلیقه شما بستگی دارد. اما توجه کنید مقدار سبزی‌هایی که طعم تلخ  و تندی دارند را به اندازه اضافه کنید. استفاده از سبزی خشک یک راهکار به‌صرفه و اقتصادی برای تهیه انواع غذاها مانند پخت برنج، کوکو و نان است.

سبزی خشک با داشتن همه مواد مغذی سبزیجات تازه این امکان را به شما می‌دهد که سبزی را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید و در همه فصول به سبزی ارگانیک دسترسی داشته باشید. برای تهیه و خرید انواع سبزی خشک می‌توانید از طریق سایت توماناک اقدام کرده و از محصولات بازدید کنید.