آش دوغ یکی از غذا‌های سنتی استان اردبیل و منطقه آذربایجان است؛ اما با تغییراتی در نوع سبزی، مواد و نحوه پخت، در برخی استان‌های دیگر نیز پخته می‌شود. این آش با حبوباتی مثل نخود و لوبیا، سبزی، پیاز و سیر پخته می‌شود و در نهایت، به آن دوغ اضافه می‌کنند. تهیه این غذای خوشمزه نکات مهمی دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید، آش شما خراب می‌شود. برای مثال ممکن است بیش از اندازه ترش شود یا دوغ آن ببرد. در این مطلب به شما خواهیم گفت سبزی آش دوغ چیست و چه ترفندهایی برای خوش‌طعم‌شدن این آش به‌کار گیرید تا همه از خوردن آش دوغ شما شگفت‌زده شوند.

سبزی آش دوغ؛ مهم‌ترین ماده اولیه برای یک آش خوشمزه و خوش عطر

بسیاری از افراد تصور می‌کنند حبوبات اصلی‌ترین ماده به‌کاررفته در آش است، اما عطر و طعم آش عمدتا از طریق سبزیجات آن تامین می‌شود؛ بنابراین هرچه سبزی آش شما تازه‌تر و خوش‌ عطرتر باشد، در نهایت آش خوشمزه‌تری خواهید داشت. حالا سوال اینجاست که سبزی اش دوغ چیه؟ سبزی آش دوغ شامل تره و گشنیز است. شما می‌توانید نعناع، برگ اسفناج خشک شده یا تازه و برگ سیر هم به آن اضافه کنید. یک سوال رایج درباره تهیه آش دوغ این است که سبزی آش دوغ اردبیل شامل چیست؟ سبزی مورد‌استفاده در این آش شامل تره، گشنیز، شوید و برگ سیر است. البته مقدار شوید مورد‌نیاز در آش دوغ ترکی، بسیار کم است.

در تهیه آش دوغ، توصیه می‌شود هرگز از جعفری استفاده نکنید، زیرا طعم آش دوغ را کاملا عوض می‌کند. در صورت تمایل، کمی سیر تازه هم به آش اضافه کنید. برای این کار سیر را در ظرفی بکوبید یا بسیار ریز خرد کنید. سپس در زمان اضافه کردن سبزی، سیر را هم به آش اضافه کنید. در بعضی از استان‌ها، آش دوغ بدون سبزی و با اضافه کردن نعناع داغ پخته می‌شود. در صورت استفاده از نعناع داخل سبزی آش، دیگر از نعناع داغ استفاده نکنید و بالعکس.

تره و گشنیز؛ سبزی‌های اصلی آش دوغ

از دوغ گازدار در آش دوغ استفاده نکنید

حال که دانستیم سبزی آش دوغ چیست باید نکاتی درباره دوغ برای تهیه این آش بدانیم. برای تهیه آش دوغ حتما از دوغ بدون گاز استفاده کنید و از دوغ شیرین یا بسیار ترش خودداری کنید. با این حال، می‌توانید باتوجه‌به سلیقه خود، از دوغ محلی کمی ترش‌تر برای پخت آش استفاده کنید. درصورتی‌که دوغ محلی در دسترس ندارید، از دوغ های پاکتی بدون گاز استفاده کنید. استفاده از دوغ پاکتی و سبزی خشک شده برای تهیه آش از نظر اقتصادی به‌صرفه بوده و هم همیشه در دسترس است. البته در کنار قیمت گشنیز خشک و سایر سبزی‌های آش، حتما به کیفیت، عطر و طعم آن‌ها توجه داشته باشید.


برای خرید شوید خشک کلیک کنید

 

حبوبات آش دوغ را حتما از قبل بخیسانید

معمولا در طرز تهیه آش دوغ به‌صورت محلی از نخود به‌تنهایی استفاده می‌شود؛ اما شما می‌توانید از لوبیا نیز در این آش خوش‌طعم استفاده کنید. نخود و لوبیا را از ۱۲ ساعت قبل با آب سرد بشویید و اجازه دهید خیس بخورد. در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید، سپس آن‌ها را با هم بپزید. نخود را می‌توانید حذف کنید یا همراه با نخود یا بدون آن، از یک پیمانه لپه یا لوبیای پخته (لوبیا چیتی یا چشم بلبلی) استفاده کنید.

حتما از حبوبات باکیفیت استفاده کنید تا یک آش دوغ خوشمزه داشته باشید. برخی مراکز اقدام به فروش نعنا خشک و سایر سبزی‌ها یا حبوبات بی‌کیفیت با قیمت پایین می‌کنند. استفاده از این مواد قطعا در کیفیت نهایی آش شما تاثیر منفی دارد.

ضرورت خیساندن حبوبات آش دوغ؛ یکی از ترفندهای پخت آش دوغ

تکنیک‌های آماده‌سازی برنج برای یک آش دوغ خوشمزه

برنج را از ۵ الی ۱۲ ساعت قبل خیس کنید. از برنج ایرانی برای پخت آش استفاده کنید؛ چون هم عطر بهتری دارد و هم زودتر پخته می‌شود. از خرده برنج نیز می‌توانید استفاده کنید. درصورتی‌که تمایل به استفاده از برنج ندارید، از بلغور پخته‌شده به همان میزان استفاده کنید. البته ترکیب برنج با سبزی آش خشک یا تازه قطعا آش شما را خوشمزه‌تر خواهد کرد.

 

برای خرید اسفناج خشک کلیک کنید

 

برای یک آش دوغ خوشمزه، پیاز داغ حرفه‌ای درست کنید

برای تهیه هر نوع آش مانند آش رشته با سبزی خشک یا آش دوغ، استفاده از پیاز داغ ضروری است, زیرا پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به آش می‌دهد. نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن پیاز داغ پودری و خشک، پیاز را به‌صورت نازک برش بزنید. سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید.

بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس پیازداغ‌ها را روی سینی پهن کنید. با تکرار این فرآیند پیاز‌های جدید سرخ‌شده را روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ زیرا باعث روغنی شدن مجدد و خمیری شدن پیازهای قبلی خواهد شد.

نحوه درست کردن آش دوغ خوشمزه با پیاز داغ ریز

تکنیک‌های نبریدن آش دوغ چیست؟

در طول پخت آش دوغ، باید صبور باحوصله باشید و مدام آش را هم بزنید؛ زیرا آش دوغ تا زمان جوش آمدن، نیاز به به‌هم زدن مداوم دارد. بهتر است برای تهیه این آش از قابلمه تفلون استفاده نکنید؛ همچنین می‌توانید برای جلوگیری از نبریدن دوغ از تخم‌مرغ نیز استفاده کنید. تعداد تخم‌مرغ بستگی به  ریز یا درشت بودن آن‌ها دارد؛ اما در اکثر مواقع، یک تخم‌مرغ کافی است.

 

برای خرید تره خشک کلیک کنید

 

فوت و فن آش دوغ با استفاده صحیح از ادویه‌ها

از زردچوبه یا ادویه‌هایی که رنگ دارند، در آش دوغ استفاده نکنید. چون در این آش از دوغ استفاده می‌شود و رنگ این آش باید سفید باشد. اگر از زردچوبه استفاده کنید، رنگ آش به‌کلی تغییر می‌کند.

فلفل آش دوغ را در صورت تمایل زیادتر می‌زنند تا آش تندتر شود. این کار برای از بین بردن سردی دوغ است. در آشپزی ایرانی سلامت افراد همیشه در نظر گرفته می‌شود.

فلفل؛ ادویه اصلی آش دوغ

برای تهیه یک آش دوغ خوشمزه، از سبزی باکیفیت استفاده کنید

در پاسخ به این سوال که سبزی آش دوغ چیه باید گفت تره و گشنیز سبزی‌های اصلی این آش هستند. اما در شهرهای مختلف و مطابق با ذائقه افراد می‌توانید نعناع، شوید، اسفناج و برگ سیر هم اضافه کنید. حبوبات و برنج آش حتما باید مرغوب باشند و از قبل خیسانده شوند. در زمان طبخ هم آش دوغ را باید مدام هم بزنید تا نبرد. استفاده از زردچوبه در این آش ممنوع است؛ اما هرچه بیشتر از فلفل استفاده کنید، بهتر است.

 

برای خرید گشنیز خشک کلیک کنید

 

برای تهیه یک آش دوغ خوشمزه و خوش‌عطر، استفاده از سبزی باکیفیت اهمیت فراوانی دارد. همچنین در‌صورتی‌که قصد دارید در سریع‌ترین زمان ممکن آش شما حاضر شود، باید از سبزی خشک استفاده کنید. توماناک یک فروشگاه اینترنتی فروش سبزی خشک است که دغدغه شما را در این زمینه رفع کرده است. این فروشگاه انواع سبزی‌های خشک ساده و ترکیبی با کیفیت  بالا را در بسته‌بندی‌های 120 گرمی عرضه می‌کند.