در فصول سرد سال، احتمال ابتلای برخی افراد به اغلب بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی بسیار بالا است. روش‌های متعددی برای پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری‌هایی وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها مصرف مواد غذایی سالم است. شنبلیله به دلیل داشتن خواص فراوان همچون بهبود سلامت قلب و کمک به کنترل میزان قند خون و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها، از جمله گیاهان طبیعی است که مصرف آن در وعده‌های غذایی، تاثیر چشمگیری در بهبود سلامتی بدن ایفا می‌کند. در مقاله پیش‌رو، ۱۲ خاصیت شگفت انگیز شنبلیله را معرفی خواهیم کرد. پس، اگر به دنبال یافتن روشی طبیعی برای پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۱. مصرف دمنوش شنبلیله برای بهبود سلامت قلب

شنبلیله منبعی غنی از آهن است. ضربان نامنظم یا نارسایی قلب از جمله بیماری‌های ناشی از کمبود آهن در بدن هستند.  این تصور در میان اغلب افراد وجود دارد که فقط با مصرف گوشت قرمز، آهن موردنیاز بدن تامین می‌شود؛ اما درست برخلاف تصور چنین افرادی، با مصرف روزانه شنبلیله در وعده‌هایی غذایی می‌توان کمبود این ماده معدنی را در بدن جبران کرد؛ پس، با مصرف دمنوش شنبلیله خشک آهن موردنیاز بدن را تامین و به‌خوبی از قلب خود در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کنید.

هموگلوبین پروتئینی داخل گلبول‌های قرمز خون است که وظیفه انتقال اکسیژن به نواحی مختلف بدن را به عهده دارد و بدن برای تولید این پروتئین، به آهن نیاز دارد. پس، ازآنجایی‌که شنبلیله منبع مناسبی برای تامین آهن محسوب می‌شود، توجه به مصرف آن در وعده‌های غذایی امری حیاتی است. به‌دلیل‌اینکه اگر اکسیژن به اندام‌های بدن نرسد، ما دیگر قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود نخواهیم بود.

۲. افزایش هورمون تستوسترون با مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم شنبلیله خشک

شنبلیله تاثیر چشمگیری روی افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن می‌گذارد و به همین دلیل بسیاری از آقایان این گیاه را روزانه مصرف می‌کنند. بر اثر افزایش سن، سطح هورمون تستوسترون به‌طور‌طبیعی کاهش پیدا می‌کند؛ اما با مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم انواع سبزیجات خشک همچون شنبلیله، به‌عنوان راهکاری طبیعی، از بروز این اتفاق جلوگیری یا روند آن را کندتر کنید.

همچنین پایین آمدن سطح این هورمون در بدن، با کاهش آب و چربی عضله‌های مختلف بدن همراه خواهد بود. البته روی دیگر سکه‌ی کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن، افزایش ناگهانی وزن بدن است. این اتفاق برای افرادی که به دنبال تناسب اندام یا کاهش وزن هستند، چندان خوشایند نیست؛ بنابراین به این دسته از افراد توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، مصرف شنبلیله را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

کمک به افزایش ترشح هورمون تستوسترون با مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم شنبلیله خشک

۳. خاصیت ضد دیابتی شنبلیله؛ کمک به کنترل میزان قند خون

مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم شنبلیله نقش مهمی در کاهش سطح تری‌گلیسیرید در بدن ایفا می‌کند. دانه‌های این گیاه طبیعی، اسید آمینه‌ای به نام هیدروکسی ایزولوسین دارد که به افزایش ترشح هورمون انسولین در بدن کمک می‌کند. همچنین یکی از خواص شنبلیله خشک، خاصیت ضد‌دیابتی است و به افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، در کاهش علائم این بیماری بسیار کمک می‌کند.

به این افراد مصرف دو بار در روز ۵ گرم دانه شنبلیله توصیه می‌شود که در طی ۲ ماه، تاثیر چشمگیری روی کاهش سطح قند خون می‌گذارد. به‌عنوان مثال مصرف این گیاه طبیعی در قالب برخی مواد غذایی همچون قلیه ماهی بسیار مفید خواهد بود. به این دلیل که سبزی خشک قلیه ماهی حاوی ۳۰ درصد شنبلیله است و استفاده از این نوع سبزی خشک در تهیه این غذا، برای دریافت خواص آن به‌منظور افزایش ترشح هورمون انسولین در بدن بسیار تاثیرگذار است.

۴. بهبود سلامت پوست و مو از جمله خواص ضد باکتریایی شنبلیله

پس از اینکه شنبلیله وارد بدن می‌شود، بخشی از روغن طبیعی این گیاه که خاصیت ضد‌قارچی، ضد‌التهابی و ضد‌باکتریایی دارد به عمق مو و پوست نفوذ می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود تا رطوبت موردنیاز پوست سر و موها تامین شود. بر اثر جذب روغن شنبلیله، موی سر بافت نرم‌تری پیدا می‌کند و در صورت مصرف مستمر و منظم شنبلیله در وعده‌های غذایی روزانه، تاثیر خواص آن روی کاهش شوره سر را مشاهده می‌کنید.

قورمه سبزی از جمله خورشت‌های پر‌طرفدار در سفره غذای ما ایرانی‌ها است. ازآنجایی‌که سبزی خشک قورمه سبزی حاوی ۱۰ درصد شنبلیله است، استفاده از آن در تهیه این خورشت پرطرفدار، گزینه مناسبی برای بهبود سلامت پوست و مو خواهد بود.

بهبود سلامتی موها با اضافه کردن مصرف شنبلیله در وعده‌های غذایی

۵. نقش شنبلیله در تقویت سیستم ایمنی بدن؛ یک نمونه از خواص این گیاه طبیعی

در ماه‌های سرد سال، احتمال فراوانی وجود دارد که اغلب افراد به برخی بیماری‌ها همچون آنفولانزا یا انواع سرماخوردگی‌ها مبتلا شوند. در چنین شرایطی مصرف شنبلیله به دلیل داشتن مقادیر فراوانی ویتامین و آنتی‌اکسیدان، به‌خوبی از بدن در برابر بیماری‌های ناشی از سرمای هوا محافظت می‌کند. همچنین سیستم ایمنی بدن پیوسته در حال مبارزه با عوامل بیماری‌زای مختلف است؛ پس،‌ اگر می‌خواهید این سیستم حفاظتی بدن در این مبارزه شکست نخورد، مصرف روزانه میزان مشخصی شنبلیله را در وعده‌های غذایی جدی بگیرید.

۶. فیبر فراوان و کمک به حرکت روده‌ها؛ خاصیت مهم شنبلیله برای بهبود هضم غذا

همه خواص شنبلیله خشک برای کمک به هضم غذا و بهبود عملکرد سیستم گوارش به وجود منبعی غنی از فیبر در این گیاه طبیعی مربوط است. فیبر به حرکت‌های روده در هنگام هضم غذا کمک می‌کند و به آن نظم می‌دهد. در مواردی که ماده غذایی سنگین مصرف می‌کنید، روده حرکت‌های نامنظمی خواهد داشت؛ اما با مصرف برگ‌های شنبلیله خشک، بروز چنین مشکلی را به حداقل می‌رسانید.

تاثیر فیبر موجود در شنبلیله روی حرکت بهتر روده‌ها و بهبود هضم غذا

۷. کمک به متعادل نگه داشتن وزن بدن؛ یک نمونه از خواص شگفت انگیز شنبلیله

بر اثر کاهش سطح برخی هورمون‌ها در بدن مانند تستوسترون، افراد کاهش وزن چشمگیری را تجربه خواهند کرد. به‌علاوه، ورزشکارانی که به دنبال تناسب اندام هستند، کاهش ناگهانی سطح این هورمون در بدن، مشکلات فراوانی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. راهکار سالمی که پیش‌روی چنین افرادی برای متعادل نگه داشتن وزن بدن وجود دارد، مصرف شنبلیله در وعده‌های غذایی مختلف است. به‌علاوه، مصرف دمنوش شنبلیله خشک در چنین شرایطی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. ضمنا شنبلیله کالری کمی دارد؛ پس، گزینه مناسبی برای متعادل نگه داشتن وزن بدن محسوب می‌شود.

۸. کاهش برخی علائم سرماخوردگی با مصرف دمنوش شنبلیله خشک در فصول سرد سال

برخی بیماری‌ها همچون انواع سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا به‌شدت مجراهای تنفسی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و یکی از رایج‌ترین نشانه‌های این نوع بیماری‌ها آبریزش بینی یا سرفه‌های متعدد است. از جمله خواص شنبلیله خشک برای کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش میزان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی است. برگ‌های شنبلیله خشک به دلیل داشتن خواص آرام‌بخشی فراوان، گزینه‌های مناسبی برای کاهش علائم این نوع بیماری هستند. همچنین برگ‌های این گیاه، خاصیت ضدالتهابی و پاکسازی فراوانی دارند و از این طریق، التهابات مجراهای تنفسی بدن برای عبور راحت هوا را کاهش می‌دهند.

خواص آرامبخشی شنبلیله برای کاهش سرفه‌ها در هنگام سرماخوردگی

توصیه‌هایی برای مصرف؛ چگونه کامل از خواص شنبلیله بهره ببرید؟

گزینه‌های متعددی برای مصرف و بهره‌مندی از خواص شنبلیله برای بهبود سلامت کلی بدن وجود دارد. دمنوش، جویدن برگ خشک و استفاده از آن در سایر مواد غذایی، از جمله بهترین روش‌های مصرف این گیاه طبیعی و پرخاصیت محسوب می‌شوند. البته به دلیل اینکه دمنوش شنبلیله از عصاره آن تهیه می‌شود،‌ در مقایسه با سایر روش‌ها،‌ مصرف این گیاه به‌صورت دمنوش بسیار توصیه می‌شود. به‌علاوه، اگر قصد مصرف و بهره‌مندی از خواص شنبلیله را دارید،‌ پیشنهاد ما مراجعه به فروشگاه‌های معتبر برای تهیه سالم‌ترین دمنوش‌های طبیعی است؛ زیرا این فروشگاه‌ها از موادی باکیفیت برای تولید دمنوش‌های خود استفاده می‌کنند و خیال شما از بابت خرید محصولی سالم راحت خواهد بود.