برگ‌های چغندر را دور نریزید؛ چغندر از ریشه تا برگ خوراکی است. برگ چغندر یک سبزی همه کاره است و بسیاری از افراد آن را به دلیل مشخصات غذایی غنی، یک سوپرفود می‌نامند. این برگ نه‌تنها خوراکی است و مصرف آن ضرری برای بدن ندارد، بلکه طعم خوبی نیز دارند. برگ‌های چغندر بسیار شیرین و لطیف است و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در غذاهایی مانند هوموس، سیب زمینی سرخ کرده و سالاد به رژیم غذایی خود اضافه کرد. این برگ‌ها را می‌توان به‌راحتی آب‌گیری کرد و به‌عنوان یک اسموتی سم‌زدا عالی از آن لذت برد. ما در این مقاله به خواص برگ چغندر برای سلامتی بدن انسان می‌پردازیم؛ اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، حتما این مطلب را بخوانید.

برگ چغندر سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است

برگ چغندر سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست. علاوه‌بر این، افزودن برگ چغندر به رژیم غذایی به‌طورطبیعی مصرف فیبر را افزایش می‌دهد. در جدول زیر، درصد ویتامین‌ها و مواد مغذی برگ چغندر تازه و خام در هر 100 گرم آورده شده است.

ویتامین‌ها میزان (میکرو گرم) میزان (درصد)
فولات 15 2.5
اسید پانتوتنیک 0.25 5
پیریدوکسین 0.106 8
ریبوفلاوین 0.22 17
تیامین 0.1 8
ویتامین A 6326 IU 211
ویتامیت c 30 50
ویتامین K 400 333

 

مواد معدنی میزان (میکرو گرم) میزان (درصد)
کلسیم 117 12
مس 0.191 21
آهن 2.57 32
منیزیوم 0.391 17.5
منگنز 0.391 14
فسفات 41 6
سلنیوم 0.9 1.5
زینک (روی) 0.38 2.5

برگ چغندر یک ماده غذایی همه کاره است که می‌توانید به روش‌های مختلف از جمله تفت دادن یا بخارپز کردن و مصرف برگ چغندر خشک شده در غذاها و سالادها از آن استفاده کنید.

برگ چغندر و خواص آنتی‌اکسیدانی بالا

چغندر تازه حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف مانند ویتامین C است که به حذف رادیکال‌های آزاد کمک خواهد کرد. اسید اگزالیک یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که در برگ چغندر، به‌خصوص برگ چغندر خام وجود دارد. پس علاوه‌بر انواع سبزی خشک بسته بندی شده، می‌توانید از برگ‌های چغندر هم در سالاد، ماست و انواع غذاها استفاده کنید. این خواص آنتی‌اکسیدانی قوی برگ چغندر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

حذف رادیکال‌های آزاد با مصرف برگ چغندر

برای کاهش فشار خون برگ چغندر مصرف کنید

یکی از خواص برگ چغندر این است که در افزایش سطح اکسید نیتریک در بدن نقش دارد. اکسید نیتریک ماده‌ای است که به انبساط عروق خونی کمک می‌کند و در کاهش فشار خون موثر است. این امر به کاهش خطر بیماری قلبی کمک خواهد کرد. برای کنترل فشار خون می‌توانید در رژیم غذایی خود در کنار انواع سبزی‌های تازه و خشک مانند جعفری خشک شده، از برگ چغندر هم استفاده کنند.

آب چغندر به‌طور‌قابل‌توجهی سطوح فشار خون را کاهش می‌دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که تاثیر چغندر بر فشار خون، موقتی است. از‌این‌رو شما باید این نوع برگ خوراکی را به‌طور‌منظم مصرف کنید؛ بدین‌ترتیب می‌توانید از مزایای برگ چغندر برای سلامت قلب در دراز مدت بهره‌مند شوید.

مصرف برگ چغندر و کاهش فشار خون

آیا به دنبال افزایش عملکرد ورزشی خود هستید؟ برگ چغندر مصرف کنید

نیترات‌های موجود در گیاه چغندر که به‌عنوان بتا ولگاریس نیز شناخته می‌شود، به عضلات کمک می‌کنند تا اکسیژن بیشتری دریافت کنند. این امر به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا عملکرد خود را برای مدت طولانی‌تری نسبت به حالت عادی، در سطح بالا نگه دارند. ورزشکاران می‌توانند پس از آشنایی با طرز تهیه انواع سالاد و غذاهای رژیمی مانند طرز تهیه سوپ سبزیجات با برگ چغندر، مصرف غذاهای حاوی برگ چغندر را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

آب چغندر با بهبود عملکرد قلبی تنفسی (افزایش مدت زمان توانایی بدن برای مقاومت در برابر خستگی در ورزش‌های طولانی ) میزان استقامت را در ورزشکاران افزایش می‌دهد. به‌طور مثال، آب چغندر با بهبود عملکرد فیزیکی دوچرخه‌سواران، مصرف اکسیژن را تا 20٪ بالا می‌برد. البته توجه داشته باشید که سطح نیترات خون در عرض 2 تا 3 ساعت پس از مصرف چغندر یا آب آن به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین بهتر است برای مصرف آب چغندر یا برگ آن چند ساعت قبل از تمرین یا مسابقه اقدام کنید تا فواید بالقوه را به حداکثر برسانید.

بهبود عملکرد ورزشی با مصرف روزانه برگ چغندر

برگ چغندر؛ بهبود سلامت دستگاه گوارش

خوردن برگ‌های چغندر تازه یک راه عالی برای بهبود سلامت روده است. 1.4 گرم فیبر باعث حفظ رشد باکتری‌های خوب در بدن انسان می‌شود و به عملکرد روان سیستم گوارش کمک می‌کند. علاوه‌بر برگ چغندر، کمک به درمان مشکلات گوارشی به‌عنوان خاصیت بی نظیر مرزه نیز شناخته می‌شود.

با مصرف برگ چغندر، قند خون خود را کنترل کنید!

آنتی‌اکسیدان «آلفا لیپوئیک اسید» موجود در سبزی چغندر، ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند. این نوع آنتی‌اکسیدان همچنین ممکن است از برخی عوارض ناشی از دیابت جلوگیری کنند.

می‌دانستید مصرف برگ چغندر از عملکرد شناختی پشتیبانی می‌کند؟

برگ چغندر سرشار از ویتامین K است؛ این ویتامین عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین ویتامین K به کاهش آسیب به نورون‌های مغز کمک می‌کند و ممکن است سلامت روان شما را بهبود بخشد و در عین حال، پیشرفت بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی (مانند آلزایمر یا پارکینسون) را کاهش دهد.

برگ چغندر؛ ماده غذایی سرشار از ویتامین K

بهبود خلق‌و‌خو؛ یکی از جذاب‌ترین خواص برگ چغندر

اگر متوجه شدید از افسردگی رنج می‌برید، سبزی چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برگ‌های سبز حاوی ویتامین B6 هستند که خلق‌و‌خوی افراد را بهبود می‌بخشد و علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

بهبود شرایط سلامت بدن از طریق مصرف برگ چغندر

مصرف مواد غذایی ارزشمند مانند چغندر به حفظ سلامت بدن انسان کمک می‌کند. چغندر سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. این برگ‌های زیبا به کاهش فشار خون، افزایش عملکرد ورزشی، بهبود سلامت دستگاه گوارش، کنترل قند خون، بهبود عملکرد شناختی و همچنین خلق‌و‌خو کمک می‌کنند. البته این موارد فقط بخشی از خواص بی‌شمار برگ‌های چغندر هستند. پس اگر به فکر سلامتی خود هستید، حتما استفاده از انواع سبزی‌ها مانند برگ چغندر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای تهیه انواع سبزی می‌توانید به توماناک مراجعه کنید؛ توماناک یک فروشگاه اینترنتی فروش سبزی خشک است. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر سبزی‌ها در عین حفظ ماندگاری آن‌ها، از محصولات ما استفاده کنید.