ریحان به‌عنوان یک افزودنی طعم‌دهنده در آشپزی، خواص بی‌نظیر دارویی دارد. این گیاه خوشبو را می‌توان به صورت تازه و خشک استفاده کرد و از خواص ریحان نهایت استفاده را برد. از کاهش استرس گرفته تا تقویت دستگاه گوارش، همه و همه از مهم‌ترین خواص این سبزی بی‌نظیر است. در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از خواص ریحان خشک و تازه آشنا کنیم. لازم به ذکر است که تفاوتی بین خشک یا تازه این گیاه وجود ندارد. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

۱. کاهش استرس؛ اصلی‌ترین خاصیت ریحان

بیش از آنکه تصور کنید، ریحان سبز خشک به‌ منظور یک مسکن عالی برای کاهش استرس کاربرد دارد. ریحان خشک روی سیستم عصبی بدن تاثیرات مثبتی می‌گذارد و باعث تعادل هورمون‌های استرس می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش استرس‌های روزانه، افزودن مقداری ریحان به چای است. همچنین شما می‌توانید این گیاه خوشبو را به‌عنوان یک طعم‌دهنده عالی داخل غذا اضافه کنید. علاوه‌بر این، در زمان سرو غذاهای گوشتی نیز می‌توان ریحان را سرو کرد.

کاهش استرس؛ اصلی‌ترین خاصیت ریحان خشک

۲. ریحان بنفش از قلب محافظت می‌کند

ریحان خشک بنفش به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، از قلب محافظت می‌کند. این گیاه جذاب، موادی دارد که باعث کاهش التهاب و مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌شود. در واقع التهاب و رادیکال‌های آزاد، اصلی‌ترین علل بیماری‌های قلبی هستند. همچنین ریحان بنفش خشک به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون کمک می‌کند، که این موضوع از سکته قلبی و مغزی جلوگیری خواهد کرد. برای اطلاع از قیمت ریحان بنفش خشک می‌توانید به بخش فروشگاهی سر بزنید.

۳. مبارزه با عفونت؛ ویژگی بارز ریحان خشک

ریحان خشک به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده قدرتمند، یک مبارز طبیعی در برابر هرگونه عفونت است. این گیاه، ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد و از بروز عفونت‌ها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین استفاده از ریحان خشک در غذا یا دم‌نوش، علاوه‌بر طعم ایده‌آل، از شما در برابر بیناری‌ها و عفونت محافظت می‌کند. علاوه‌بر ریحان خشک، می‌توانید برگ چغندر خشک نیز میل کنید. هر دو این گیاهان به مقابله با عفونت می‌پردازند.

۴. ریحان باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود

ریحان، به‌ویژه در نوع خشک‌شده، باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود. این گیاه خوشبو باعث تسهیل هضم غذا می‌شود. نتیجه هضم بهتر، کاهش نفخ و سوءهاضمه است. در واقع ریحان با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی، فرایند هضم را ساده‌تر می‌کند. همچنین باعث کاهش احساس سنگینی بعد از خوردن غذا می‌شود. مصرف سبزی‌های خشک به ویژه ریحان و اسفناج در هضم بهتر شما را یاری می‌رسانند. خوشبختانه به دلیل مناسب‌ بودن قیمت اسفناج خشک و ریحان خشک به راحتی می‌توان از خواص این سبزی‌های جذاب بهره‌مند شد.

تقویت سیستم گوارش؛ مهم‌ترین نتیجه مصرف ریحان خشک

۵. تقویت سیستم ایمنی؛ اساسی‌ترین خاصیت ریحان خشک

ریحان سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان است که به بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و تقویت دفاع طبیعی بدن کمک می‌کند. مصرف ریحان در غذا علاوه‌بر عطر و طعم عالی، یک روش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری‌هاست. به‌عنوان‌مثال پخت کوکو سبزی با سبزی خشک یک راه عالی برای بهره‌مندی از این خاصیت است.

تقویت سیستم ایمنی بدن؛ مهم‌ترین خاصیت ریحان

۶. ریحان نقش موثری در جوان‌سازی و ترمیم پوست دارد

استفاده از ریحان در تولید ماسک‌های صورت به‌عنوان بخشی از روتین پوستی، به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک خواهد کرد. در نتیجه باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. علاوه‌بر این، مصرف ریحان خواص ضد التهابی دارد که در کاهش قرمزی، تورم و آکنه بسیار موثر است. اگر به دنبال پوستی شفاف هستید، در مصارف روزانه و در رژیم غذایی خود، ریحان خشک را بگنجانید. برای خرید ریحان بنفش خشک یا سایر سبزی‌ها به بخش فروشگاهی مراجعه کنید.

۷. کنترل قند خون؛ ویژگی که نمی‌توان نادیده گرفت

ریحان به تنظیم سطح گلوکز خون کمک می‌کند. این موضوع برای افرادی‌که به دیابت مبتلا هستند، کمک شایانی خواهد کرد. مصرف منظم ریحان خشک باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش نوسانات قند خون می‌شود. برای کنترل دیابت و قند خون، مصرف ریحان خشک یا تازه را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید.

کنترل قند خون؛ مشخصه بارز ریحان خشک

ریحان خشک؛ گنجینه‌ای از خواص برای سلامتی و زیبایی

در این مطلب به ۷ مورد از خواص ریحان خشک برای سلامتی و زیبایی اشاره کردیم. خواص ریحان از کاهش استرس و تقویت سلامت قلبی گرفته تا جوانسازی پوست و کنترل قند باعث شده تا این گیاه جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی افراد پیدا کند. ریحان یه دلیل ترکیبات غنی خود علاوه‌بر ارتقا طعم و عطر غذا، به‌عنوان یک مکمل طبیعی به منظور حفظ و بهبود سلامتی عمل می‌کند. این گیاه خوشبو با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که  دارد، به شما در تعادل بهتر سلامتی کمک می‌کند.  آیا شما هم تجربه‌ای در استفاده از ریحان در رژیم غذایی یا مراقبت از پوست خود دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.