برگ‌های نعناع بالاترین مقدار آنتی‌اکسیدان را نسبت به سایر گیاهان موجود دارند. این گیاه بسیار معطر خواص فراوانی مانند درمان آسم، کمک به هضم غذا، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به بهداشت دهان دارد. البته از مضرات دمنوش نعناع برای زنان باردار، مادران شیرده و افراد مبتلا به سنگ صفرا و رفلاکس معده نباید غافل شد. در تهیه دمنوش نعناع مواد مختلفی به‌کار می‌رود که شما باتوجه‌به ذائقه و شرایط بدنی خود باید گزینه‌های مناسب را انتخاب کنید. ما در این مطلب انواع مختلف طرز تهیه دمنوش نعناع را به شما معرفی می‌کنیم تا با تهیه هر کدام از آن‌ها از خواص بی‌نظیر این دمنوش بهره‌مند شوید.

طرز تهیه دمنوش نعناع خشک و عسل برای همه فصول سال

از دمنوش نعناع و عسل می‌توان به‌عنوان معجونی بی‌نظیر و پرخاصیت یاد کرد. ترکیب نعناع و عسل سبب تقویت معده و پاک‌سازی روده می‌شود. شما با خرید نعنا خشک و عسل می‌توانید یک نوشیدنی بدون کافئین و جایگزین نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای سیاه تهیه کنید. برای تهیه چای نعناع و عسل مواد زیر لازم است:

  • پودر نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • آب‌ جوش: 1 لیوان

طرز تهیه چای نعناع و عسل بسیار ساده است. ابتدا پودر نعناع را در قوری بریزید. حالا آب‌ جوش را روی آن اضافه کنید. 10 دقیقه زمان کافی است تا دمنوش، دم بکشد. بعد از آن، دمنوش را به‌وسیله صافی در فنجان بریزید. 2 دقیقه صبر کنید تا دمنوش ولرم شود، سپس عسل را به دمنوش اضافه کنید. دمنوش نعناع و عسل آماده سرو است. با اضافه کردن چند دانه هل به این دستور می‌توانید دمنوش نعناع و هل تهیه کنید.

با ترکیب نعناع و اویشن یک دمنوش خوش عطر تهیه کنید

نعناع و آویشن در کنار هم سبب تقویت اعصاب، درمان آسم، تنگی نفس و سرفه می‌شوند. برای تهیه دمنوش نعناع به همراه آویشن به مواد زیر نیاز دارید:

  • پودر نعناع خشک: 2 قاشق مرباخوری
  • پودر آویشن: 2 قاشق مرباخوری
  • آب‌ جوش: 2 لیوان
  • عسل یا نبات به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

برای تهیه دمنوش نعناع و آویشن ابتدا پودر نعناع و آویشن را در قوری بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را به مدت 30 دقیقه روی وارمر یا کتری قرار دهید. دمنوش را از صافی رد کنید و گرم بنوشید. برای شیرین کردن طعم دمنوش می‌توانید از یک قاشق عسل طبیعی استفاده کنید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه دمنوش نعناع و اویشن می‌توانید از نعناع و آویشن تازه نیز استفاده کنید. به‌طورکلی، قیمت سبزی‌های تازه و خشک مانند قیمت جعفری خشک و تازه تفاوتی چندانی ندارد. به‌جای یک قاشق پودر نعناع خشک می‌توان از 10 برگ نعناع تازه استفاده کرد.


فروش نعنا خشک توماناک

 

دمنوش نعنا و اویشن؛ مفید برای گلودرد

به جای آنتی‌بیوتیک، دمنوش نعناع و پونه مصرف کنید

تهیه دمنوش نعناع همراه با سایر گیاهان مانند پونه و ریحون خشک یا تازه، باعث مفیدتر شدن این نوشیدنی برای سلامتی بدن انسان می‌شود. دمنوش پونه و نعنا اثر مستقیم و مثبت بر تنفس راحت از طریق مجرای بینی دارد و برای سلامتی و ضدعفونی ریه‌ها مفید است. همچنین به‌صورت یک آنتی بیوتیک عمل می‌کند و برای درمان سرماخوردگی و مشکلات تنفسی مؤثر است؛ بنابراین این طرز تهیه دمنوش نعناع برای سرماخوردگی مفید خواهد بود. مواد موردنیاز برای تهیه دمنوش نعناع و پونه عبارت است از:

  • پودر نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر پونه خشک: 1 قاشق غذاخوری
  • آب‌ جوش: 2 لیوان
  • عسل یا نبات به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

برای تهیه دمنوش نعناع و پونه ابتدا  پودر نعناع و پودر پونه را در قوری بریزید. سپس آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید. 10 دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد؛ سپس در فنجان بریزید و عسل یا نبات به آن اضافه کنید. از برگ نعناع و برگ پونه تازه می‌توان به‌جای پودر خشک آن‌ها نیز استفاده کرد.

دمنوش نعناع و زنجبیل؛ بهترین نوشیدنی برای سرماخوردگی

برای بهره‌مند شدن از خواص گیاهان مختلف مانند خواص ترخون یا زنجبیل می‌توان آن‌ها را با نسبت‌های صحیح با نعناع ترکیب کرد. زنجبیل یک گیاه ضد التهابی است که به کاهش خارش گلو و درد لوزه‌ها، گرفتگی بینی و سرفه کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ بنابراین اگر به‌دنبال طرز تهیه دمنوش نعناع برای سرماخوردگی هستید، آن را با زنجبیل ترکیب کنید. علاوه‌بر این، زنجبیل در کاهش وزن تاثیر قابل‌توجهی دارد و این طرز تهیه دمنوش نعناع برای لاغری نیز مفید در نظر گرفته می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی به مواد زیر نیاز دارید:

  • آب جوش: 2 فنجان
  • ریشه زنجبیل تازه: یک بند انگشت
  • برگ تازه نعناع: 1 فنجان
  • عسل به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش نعناع و زنجبیل با جوش آوردن آب شروع می‌شود. آب را بعد از جوش آمدن از روی حرارت بردارید و داخل قوری بریزید. حالا ریشه زنجبیل نازک حلقه‌شده و نعناع‌های خرد شده را به آب داغ اضافه کنید. سپس 10 الی 15 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن، دمنوش را در فنجان بریزید و عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش نعناع زنجبیل؛ یک نوشیدنی مفید برای لاغری

طعمی دلپذیر با دمنوش نعناع و لیموترش

از مهم‌ترین فواید مصرف دمنوش نعناع و لیموترش، تأثیر آن بر دردهای معده، روده، نفخ و دل‌پیچه است. مواد لازم برای تهیه دمنوش نعناع لیمو عبارت است از:

  • پودر نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری یا ده برگ نعناع تازه
  • لیمو: 1 عدد کوچک
  • آب‌ جوش: 1 لیوان
  • عسل به‌عنوان شیرین‌کننده: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه دمنوش نعناع و لیمو به این صورت است که ابتدا باید پودر نعناع خشک را به همراه آب‌ جوش در قوری بریزید و روی شعله غیر‌مستقیم و حرارت کم قرار دهید. بعد از 10 دقیقه دمنوش را به‌وسیله صافی در فنجان بریزید. یک قاشق مرباخوری آب‌ لیموترش را در فنجان بچکانید. بعد از حدود 2 دقیقه که دمنوش مقداری ولرم شد، عسل را به آن اضافه کنید. دمنوش را هم بزنید تا مواد داخل فنجان خوب مخلوط شوند. در این مرحله، دمنوش آماده است.

توجه داشته باشید که در مصرف دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش نعناع لیمو یا دمنوش شوید خشک زیاده‌روی نکنید. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌ها یا شرایط خاص حتما باید قبل از مصرف، مضرات دمنوش نعناع را بررسی کنند.

یک دمنوش خوش طعم با ترکیب نعناع و لیمو

دمنوش نعناع و دارچین؛ دمنوشی با طبع بسیار گرم

دمنوش نعناع و دارچین خاصیت برطرف‌کنندگی درد و نفخ معده و اسهال دارد. همچنین این دمنوش تحریک‌کننده جریان خون است و باعث بهبود جریان گردش خون می‌شود. از طرف دیگر، این طرز تهیه چای نعناع تسکین‌دهنده دردهای مفاصل است. برای تهیه دمنوش گیاهی نعناع و دارچین به مواد زیر نیاز دارید:

  • آب جوش: 2 پیمانه
  • چوب دارچین: 1 عدد متوسط
  • برگ نعناع :12 عدد متوسط
  • عسل یا نبات به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش نعناع و دارچین به این صورت است که ابتدا باید در کتری آب بریزید و روی اجاق بگذارید تا جوش بیایید. پس از اینکه به جوش آمد، حرارت را کم کنید. برگ‌های نعناع و چوب دارچین را به همراه آب جوش در قوری بریزید و روی کتری بگذارید تا دم بکشد. بهتر است از قوری صافی‌دار استفاده کنید. در غیر این‌صورت، برای ریختن دمنوش در فنجان یا لیوان، آن را از صافی رد کنید. شما می‌توانید دمنوش را با کمی عسل یا نبات، شیرین و میل کنید.

تهیه دمنوش نعناع و دارچین برای بهبود سیستم جریان خون

با نعنا، انواع دمنوش‌های خوش طعم و پرخاصیت را تهیه کنید

با ترکیب نعناع و آویشن، نعناع و پونه، نعناع و زنجبیل، نعناع و لیموترش و نعناع و دارچین می‌توانید انواع مختلف دمنوش نعناع با طعم‌های متفاوت تهیه کنید. در طرز تهیه دمنوش نعناع می‌توانید از برگ‌های تازه نعناع یا نعناع خشک‌شده استفاده کنید. اگر نعناع تازه در دسترس ندارید، بسته‌های نعناع خشک توماناک را تهیه کنید تا یک نوشیدنی خوش عطر و طعم داشته باشید.