کتلت غذای پرطرفدار ایرانی است که در سریع‌ترین زمان آماده می‌شود. برای طبخ این غذا به موادی همچون سبزی معطر، ادویه، گوشت و البته سیب‌زمین نیاز خواهید داشت. استفاده از سبزیجات خشک در کتلت، یک راه عالی برای خوشمزه‌تر کردن آن است. با‌این‌حال نکاتی برای استفاده از سبزی خشک معطر برای کتلت وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. با ما همراه بمانید تا در این مقاله چند راز برای پخت خوشمزه‌ترین کتلت را برایتان فاش کنیم. در ادامه علاوه‌بر معرفی سبزی کتلت، با نسبت مواد و افزودن به موقع سبزی به غذا خواهیم پرداخت.

سبزی خشک معطر برای کتلت؛ از نعناع تا مرزه خشک

سبزی کتلت شامل رزماری، جعفری، نعناع و مرزه خشک شده می‌شود. رزماری برای افزایش اشتها توصیه می‌شود. اگر کودکتان بی‌اشتهاست، با اضافه کردن مقداری رزماری خشک می‌توانید این موضوع را حل کنید. جعفری، مرزه و نعناع نیز علاوه‌بر طعم عالی، عطر وصف‌ناپذیری به غذا می‌دهند. اگر خودتان این سبزیجات را خشک کرده‌اید، مراقب ساقه‌های تیز آن باشید تا وارد کتلت نشوند. همچنین آن‌ها را به‌خوبی آسیاب کنید تا به خورد مواد بروند. 

نعناع خشک؛ اصلی‌ترین سبزی کتلت

نسبت و میزان مواد؛ مهم‌ترین نکته برای طبخ کتلت

برای تهیه کتلت به مقدار یک وعده غذایی نیاز به سبزی کتلت مثل گشنیز خشک، گوشت چرخ کرده، پیاز، سیب زمینی، ادویه و تخم مرغ خواهید داشت. نکته‌ای که هنگام پخت باید به آن توجه کنید نسبت مواد است. یادتان باشد نسبت گوشت به سیب زمینی، ۲ به ۱ خواهد بود. یعنی اگر یک کیلوگرم گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید، سیب زمینی ۵۰۰ گرم باشد. گوشت اصلی‌ترین ماده برای وا نرفتن غذاست؛ پس باید بیشتر از سیب زمینی باشد.

برای از بین بردن بوی زهم گوشت به یک عدد پیاز نیز نیاز خواهید داشت. بهتر است پیاز را رنده کرده یا آن را به‌صورت ریز خرد کنید. پیاز علاوه‌بر رفع بوی گوشت، طعم آن را بهتر خواهد کرد. برای یک کیلوگرم گوشت، به یک عدد پیاز نیاز خواهید داشت. درباره نسبت ادویه و سبزی کتلت نیز بسته به سلیقه می‌توانید آن را اضافه کنید. البته در افزودن این مواد زیاده‌روی نکنید؛ زیرا ادویه بیش از اندازه غذا را شور کرده و سبزی فراوان، رنگ کتلت را تیره می‌کند.


بهترین قیمت جعفری خشک

گوشت تازه؛ کلید طلایی پخت یک کتلت خوشمزه

گوشت تازه، طلایی‌ترین کلید پخت یک کتلت بی‌نظیر است. به‌طور معمول گوشت کتلت، ترکیبی از گوساله و گوسفند خواهد بود. با‌این‌حال افراد بر اساس ذائقه به‌صورت تکی نیز یکی را استفاده می‌کنند. بهتر است از گوشت تازه برای طبخ استفاده کنید و تا حد امکان گوشت‌های فریزری را برای پخت کتلت به‌کار نبرید. همچنین شما می‌توانید از گوشت مرغ یا بوقلمون نیز در کتلت استفاده کنید. 

اگر گیاه‌خوار هستید،‌ نگران نباشید. در مواد کتلت علاوه‌بر ادویه و سبزی‌های خشک همچون تره خشک، می‌توانید از سویا استفاده کنید. حتی با افزودن مقدار کمی کره به‌سادگی طعه بی‌نظیری به کتلتتان بدهید. برای استفاده از سویا نیز بهتر است آن را ابتدا به مدت نیم ساعت خیس کنید. سپس آب آن را به خوبی بگیرید. حالا سویا آماده است تا غذا را لذیذ کند.


خرید نعنای خشک توماناک

گوشت تازه؛ اصلی‌ترین قدم برای داشتن کتلت خوشمزه

جادوی استفاده از ادویه‌ها را فراموش نکنید

ادویه یکی از مهم‌ترین مواد برای پخت هر غذای لذیذی است. برای طبخ کتلت نیز نیاز به برخی ادویه‌ها دارید. به‌صورت‌کلی برای تهیه این غذا علاوه‌بر سبزی کتلت و گوشت، از ادویه‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • نمک و فلفل
  • زردچوبه
  • پودر سیر

ادویه‌های نام‌برده پایه ثابت طبخ همه غذاهای ایرانی هستند؛ از کتلت و کوکو گرفته تا آش رشته با سبزی خشک. بهتر است همه ادویه‌ها را روی ترکیب مواد غذایی بپاشید. میزان آن‌ها نیز به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.


مرزه خشک توماناک

ادویه‌؛ اصلی‌ترین المان در طبخ کتلت

برای پفکی‌ شدن کتلت، به آن آرد سوخاری اضافه کنید

آرد سوخاری یک ماده انتخابی است که بر اساس ذائقه می‌توانید به غذا اضافه کنید. این ماده علاوه‌بر ترد و پفکی کردن غذا، به چسبندگی بیشتر کتلت‌ها کمک می‌کند. فرقی ندارد که در حال طبخ کتلت یا کوکو سبزی با سبزی خشک باشید، در هر صورت می‌توانید با اضافه کردن آرد سوخاری،‌ غذایی تردتر بپزید.

برای تهیه خوشمزه‌ترین کتلت دنیا، سبزیجات خشک بهترین انتخاب است

برای طبخ کتلت در نظر گرفتن چند نکته ساده، غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. استفاده از سبزی خشک، یکی از این راه‌هاست. سبزی خشک معطر برای کتلت شامل نعناع، مرزه، رزماری و گشنیز می‌شود. با افزودن این مواد به غذا، عطر و طعم بی‌نظیری خواهید داشت. علاوه‌بر سبزی، گوشت تازه، ادویه‌های ساده مثل نمک، فلفل و زردچوبه نیز اصلی‌ترین مواد کتلت به‌شمار می‌روند. همچنین اضافه کردن یک عدد پیاز رنده شده به غذا، بوی گوشت را می‌گیرد و طعم خوبی به آن می‌دهد. شما چطور کتلت را درست می‌کنید؟