خورشت کرفس یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که معمولا با قرمه‌سبزی مقایسه می‌شود. البته علاقه‌ افراد به قورمه سبزی بیشتر از کرفس است؛ با‌این‌حال طرفداران خاص خود را دارد. موضوعی که باعث جذابیت بیشتر کرفس می‌شود، انواع سبزی‌های مورد‌استفاده در آن است. سبزی‌های خشک مانند نعنا، جعفری یا شنبلیله نقش پررنگی در رنگ‌و‌لعاب کرفس دارند. اگر شما هم به‌دنبال طبخ خوش‌مزه‌ترین خورشت کرفس هستید، این مقاله برای شماست. در ادامه با مواد اولیه مورد‌نیاز و طبخ یک خورشت کرفس جادویی آشنا خواهیم شد.

مواد لازم؛ جادوی سبزی خشک در خورشت کرفس

اولین و مهم‌ترین مرحله از پخت، تهیه مواد اولیه با‌کیفیت است. در ادامه این متن با مواد مورد‌نیاز برای پخت خورش کرفس برای ۴ نفر آشنا خواهیم شد. همچنین به سوال «سبزی خورشت کرفس شامل چیست؟» نیز پاسخ می‌دهیم.

ساقه کرفس خرد شده دو لیوان
برگ کرفس ساطوری شده یک لیوان
گوشت خورشتی ۶۰۰ گرم
پیاز خرد شده ۲ عدد
نعنا خشک یک قاشق غذا‌خوری پر
جعفری خشک دو قاشق غذا‌خوری پر
آبلیمو یا آبغوره یک قاشق غذا‌خوری
نمک، فلفل و زرد‌چوبه به مقدار لازم

بهتر است برای طبخ خورشت کرفس از گوشت مغز ران گوسفند استفاده کنید تا طعمی عالی به آن ببخشید. همچنین قطعات گوشت نباید خیلی کوچک یا بزرگ باشند. علاوه‌بر این، استفاده از سبزی خشک، به‌ویژه نعنا و جعفری، طعمی متفاوت به غذا می‌دهد. خوشبختانه به دلیل مناسب بودن قیمت نعناع خشک به‌راحتی می‌توان آن را تهیه کرد.


نعنا خشک توماناک

 

مواد مورد‌نیاز؛ اصلی‌ترین بخش پخت خورش کرفس با سبزی خشک

طرز تهیه خورشت کرفس با سبزی خشک؛ راز نهفته یک خورش خوش رنگ‌و لعاب

طبخ یک خورش کرفس خوش‌ رنگ‌و‌لعاب بیش از افزودن مواد به یک قابلمه است؛ این کار یک هنر به‌شمار می‌رود. از ریز کردن پیازها به قطعات هم اندازه تا اضافه کردن جعفری و شنبلیله خشک. در ادامه با طرز تهیه خورشت کرفس با سبزی خشک آشنا می‌شویم.


گشنیز خشک توماناک


 

در مرحله اول، پیاز و گوشت را تفت دهید

پیازها را تا حد امکان به یک اندازه به‌صورت نگینی خرد کنید. حالا در یک تابه یا قابلمه‌ای که می‌خواهید کرفس را بار بگذارید،‌ کمی روغن بریزید. پیازها را در تابه تفت دهید. منتظر بمانید تا پیازها سبک شوند. در این مرحله می‌توانید کمی ( به مقدار لازم) زرد‌چوبه به مواد داخل تابه اضافه کنید. حالا نوبت به گوشت‌های تکه شده می‌رسد. گوشت‌ها را به مواد اضافه کنید. آنقدر به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

افزودن سبزی خشک به غذا رنگ و بوی خوبی می‌دهد؛ با‌این‌حال بهتر است در این مرحله کمی رب به خورش کرفس بیفزایید. یک قاشق رب را به گوشت‌های در حال تفت خوردن اضافه کنید. به تفت دادن ادامه دهید. البته نباید این کار را بیش‌‌ازاندازه انجام دهید؛ زیرا گوشت دیر‌پز می‌شود.

کرفس را همراه با سبزی خشک اضافه کنید

در این مرحله دو راه وجود دارد. ابتدا می‌توانید سه لیوان آب به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، تا گوشت نیم‌پز شود. در روش دوم،‌ ساقه‌های کرفس را با گوشت تفت دهید. سپس آب را اضافه کنید تا مواد با هم بپزند. در قابلمه را بگذارید. مواد به ۲ ساعت زمان نیاز دارند تا به‌خوبی بپزند.

زمانی‌که گوشت‌ها و کرفس در حال پخت هستند، برگ کرفس را به آن اضافه کنید. جعفری و نعنا خشک را به برگ کرفس بیفزایید. برای تهیه کرفس یا قورمه سبزی با سبزی خشک توجه کنید، سبزی‌ها با سرعت بیشتری می‌سوزند. پس ابتدا زیر تابه را خاموش کنید. حالا سبزی‌های خشک را به ساقه بیفزاید و تفت دهید. پس از گذشت یک ساعت از پخت مواد در قابلمه،‌ مواد تابه که شامل برگ کرفس و سبزیجات خشک بودند را به آن اضافه کنید. پس از پخت گوشت، نمک، فلفل، زرد‌چوبه و آبلیمو را به آن بیفزایید.

افزودن کرفس و سبزی خشک؛ مهم‌ترین مرحله پخت خورشت کرفس

نکات طلایی؛ مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کرد

برای طبخ هر غذایی،‌فوت‌و‌فن‌هایی وجود دارد که باعث لذیذ‌تر شدنش می‌شود. خورش کرفس نیز از این موضوع مستثنی نیست. در ادامه با نکات طلایی برای پخت خورشت کرفس با سبزی خشک آشنا خواهیم شد:

  • نعنا فراوان کرفس را تلخ می‌کند.نسبت نعنا به جعفری ۱ به ۲ است.
  • به‌جای آب جوش از آب گوشت استفاده کنید.
  • کرفس هنگام پخت آب می‌اندازد، پس آب فراوان در قابلمه نریزید.
  • تا مرحله پایانی به مواد نمک اضافه نمی‌کنیم؛ زیرا گوشت را دیرپز می‌کند.
  • در صورت تمایل از لیمو عمانی استفاده کنید.
  • برای اضافه کردن لیمو عمانی، هسته‌های آن را جدا کنید تا خورش تلخ نشود.
  • ساقه‌های کرفس را برای مدت طولانی تفت ندهید؛ زیرا آن را سفت می‌کند.
  • خورش کرفس با آب کمتر، ظاهر بهتری دارد.
  • با اضافه کردن یک تکه قلم، خورشت خومزه‌تری خواهید داشت.

با رعایت این نکات ریز، خورشت کرفس بی‌نظیری خواهید داشت. با تهیه و افزودن سبزی خشک، عطر و طعم جذابی به غذا اضافه خواهید کرد. برای تهیه سبزی‌هایی همچون شنبلیله یا جعفری به‌صورت خشک نگران نباشید. به‌دلیل تنوع در بسته‌بندی و قیمت سبزی خشک جعفری، می‌توانید آن را در سایزهای مختلف بخرید.


جعفری خشک توماناک

 

آب کمتر؛ راز طلایی تهیه خورش کرفس

تهیه سبزی خشک؛ جادوی طبخ خورش کرفس

در این متن با طرز تهیه خورشت کرفس با سبزی خشک آشنا شدیم. با آماده‌سازی مواد مورد‌نیازی همچون سبزی خشک، گوشت، کرفس، ادویه و پیاز کار طبخ را شروع کنید. پس از آن با تفت دادن پیاز نگینی شده، گوشت را اضافه کنید. با افزودن کرفس و سبزی خشک و افزودن آب گوشت یا آب جوش کار را خاتمه دهید. با طی این مراحل یک وعده غذایی خوش طعم خواهید داشت. حالا نوبت شماست. آیا تا‌به‌حال کرفس را با سبزی‌های خشک درست کرده‌اید؟ لطفا تجربیاتتان را با ما به‌اشتراک بگذارید.