ترخون گیاهی عالی برای کاهش علائم برخی مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی و دندان درد است و در رفع کم‌اشتهایی نیز بسیار کاربرد دارد. به‌ دلیل داشتن ترکیباتی از مواد معدنی و خواص فراوان برای بهبود سلامتی، این گیاه در بسیاری از داروها نیز یافت می‌شود. در این مقاله به سوال «خواص ترخون چیست» پاسخ خواهیم داد و خواص ترخون را برای بهبود سلامتی مورد‌بررسی قرار می‌دهیم. پس، اگر می‌خواهید از خاصیت ترخون برای سلامتی بهره‌مند شوید، مدت زمان کوتاهی را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید.

۱. افزایش اشتها با تحریک هورمون گرسنگی؛ یک خاصیت ترخون برای سلامتی

یکی از جنبه‌های خواص گیاه ترخون برای بهبود سلامتی، کمک به افزایش اشتها با تحریک هورمون گرسنگی است. این خاصیت ترخون به افرادی کمک می‌کند که از مشکلاتی همچون بی‌اشتهایی رنج می‌برند. اشکال مختلفی برای مصرف ترخون وجود دارد و این دسته از افراد می‌توانند با نوشیدن دمنوش ترخون خشک یا جویدن برگ‌های آن، از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری کنند.

به‌علاوه، بی‌اشتهایی آسیب‌های فراوانی به سلامتی بدن وارد می‌کند؛ به‌همین دلیل با مصرف دمنوش ترخون که با استفاده از روغن این گیاه تهیه می‌شود، آسیب‌های ناشی از بی‌اشتهایی را به حداقل برسانید. از جمله خواص روغن ترخون برای سلامتی نیز می‌توان به بهبود هضم غذا اشاره کرد که در چنین شرایطی بسیار مفید خواهد بود.

۲. خاصیت ضدالتهابی ترخون برای تسکین درد و بهبود سلامتی

جالب است بدانید گیاه ترخون روی گیرنده‌های حسی بدن اثر می‌گذارد و با این کار به کاهش درد کمک می‌کند. همچنین از جمله خواص ترخون در طب سنتی نیز می‌توان به خاصیت ضدالتهابی آن اشاره کرد. وجود این خاصیت تاحدی علائم مربوط به برخی دردهای مزمن و آرتروز را کاهش می‌دهد؛ بنابراین به اشخاصی که از این دردهای مزمن رنج می‌برند، مصرف ترخون تازه یا خشک‌شده در رژیم غذایی روزانه توصیه می‌شود.

ضمنا با مصرف ۱۵۰ میلی‌گرم ترخون و ۲ بار در روز، از خاصیت ضدالتهابی این گیاه برای کاهش درد نیز می‌توان بهره‌برد. ازآنجایی‌که سبزی دلمه خشک در خود درصدی ترخون دارد، مصرف این نوع سبزی خشک در قالب وعده‌های غذایی، گزینه مناسبی برای دریافت این خاصیت ترخون محسوب می‌شود.

۳. بهبود سلامت قلب با ترکیب خواص ترخون و سایر گیاهان طبیعی

بهبود سلامت قلب با مصرف ترخون، به وجود منگنز در این گیاه مربوط می‌شود. این ماده معدنی نقشی مهمی در جلوگیری از لخته شدن خون در بدن و همچنین تجمع پلاکت‌ها ایفا کرده و به‌طور‌بالقوه به کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی کمک می‌کند. به‌علاوه، از اثر فوق‌العاده ترخون روی کاهش استرس و افزایش مقاومت بدن در برابر علائم افسردگی نیز نباید غافل شویم. استرس می‌تواند به میزانی قابل‌توجه، به قلب آسیب بزند؛ بنابراین می‌توان با مصرف این گیاه، از سلامت قلب در برابر آسیب‌ها محافظت کرد.

به‌منظور بهره‌مندی از خواص ترخون برای قلب، روش‌های گوناگونی برای مصرف این گیاه به‌صورت خشک‌شده و تازه پیش‌روی افراد وجود دارد. به‌عنوان مثال یکی از موارد استفاده از ترخون خشک که بین ما ایرانی‌ها بسیار طرفدار دارد، استفاده از این گیاه در سبزی خشک مرغ و ماهی شکم پر است. وجود ترخون طعم بی‌نظیری به این غذا می‌دهد و آن را به غذایی مفید و با خواص فراوان برای سلامتی تبدیل می‌کند.

مصرف وعده‌های غذایی سالم با مصرف ترخون و سایر گیاهان طبیعی

۴. خاصیت مهم ترخون؛ وجود مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان در این گیاه طبیعی

استرس اکسیداتیو از جمله عارضه‌های بدن است که بر اثر نبود تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن ایجاد می‌شود. از جمله موادغذایی برای تامین آنتی اکسیدان می‌توان به ترخون اشاره کرد که به مقادیر فراوان در سبزی خشک کوکو وجود دارد.

ضمنا منشا این عارضه مربوط به زمانی است که بدن ما توان مقابله با رادیکال‌های آزاد تولید شده را ندارد. بر اثر افزایش تجمع رادیکال‌های آزاد، احتمال بروز مشکلاتی جسمی بسیار است. ازآنجایی‌که این گیاه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است به بدن ما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار کمک می‌کند. همچنین این ترکیبات طبیعی، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان ایفا می‌کنند.

۵. کمک به هضم و بهبود عملکرد سیستم گوارش؛ یک نمونه از خواص ترخون

کمک به هضم و بهبود عملکرد سیستم گوارش از جمله خواص روغن ترخون است. به دلیل اینکه روغن ترخون شیره گوارشی طبیعی بدن را تحریک می‌کند؛ البته این خاصیت ترخون ناشی از کاروتنوئیدهای موجود در آن است. کاروتنوئیدها از جمله آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بهبود سلامت بدن هستند و با تقویت سیستم ایمنی، نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها ایفا می‌کنند. در ترخون مقادیر فراوانی از این آنتی‌اکسیدان یافت می‌شود؛ بنابراین با مصرف این گیاه تا‌حد بسیاری از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری خواهد شد.

نقش دیگر این گیاه برای کمک به هضم، به خواص ترخون برای کبد مربوط می‌شود. ترخون با تحریک کبد برای تولید صفرا بیشتر (آنزیم موردنیاز برای هضم بهتر غذا)، به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند. به‌ همین دلیل شما می‌توانید با مصرف دمنوش ترخون، عملکرد سیستم گوارش بدن خود را تقویت کنید.

بهبود عملکرد سیستم گوارش با کمک دمنوش گیاه ترخون

۶. بهبود سلامت دندان‌ها؛ خاصیت هرگز دیده نشده ترخون

ترخون حاوی یک ماده شیمیایی به نام اوژنول است که به‌عنوان یک بی‌حس کننده طبیعی شناخته می‌شود. اوژنول پیام‌های حس درد از گیرنده‌های بدن را به‌طور محیطی مهار کرده و از این طریق به کاهش درد دندان‌ها کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از این خاصیت گیاه ترخون، پزشکان به افراد جویدن برگ‌های آن را توصیه می‌کنند تا بدن اوژنول مورد‌نیاز برای کاهش درد دندان را دریافت کند. به‌علاوه، در مواردی درد دندان با درد لثه همراه است؛ اما با مصرف ترخون می‌توان درد لثه را نیز می‌توان کاهش داد.

۷. خاصیت ضدباکتریایی قوی ترخون برای مبارزه با عفونت‌های قارچی

یکی دیگر از خواص مهم ترخون، خاصیت ضدباکتریایی آن است. این خاصیت ترخون نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا افراد به برخی بیماری‌های غذایی ایفا می‌کند. همچنین ترخون به‌خوبی از فاسد شدن و کپک زدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند. به‌همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان یک نگهدارنده طبیعی برای افزایش طول عمر بسیاری از مواد‌غذایی استفاده کرد. به‌عنوان مثال با اضافه کردن ترخون به پنیر می‌توان از فاسد شدن یا کپک زدن آن جلوگیری کرد.

مصرف دمنوش ترخون؛ تقویت بدن برای مبارزه با عفونت های قارچی

۸. بهبود حساسیت به انسولین؛ از جمله خواص ترخون برای فشار خون

مصرف دمنوش یا جویدن برگ گیاه ترخون قبل از وعده‌های غذایی نقش مهمی در کاهش میزان ترشح انسولین ایفا می‌کند و این موضوع روی متعادل‌سازی سطح قند خون اثر می‌گذارد. همچنین ترخون با افزایش حساسیت بدن به انسولین و مصرف گلوکز، خطر ابتلا به دیابت را در افراد مختلف، به میزانی قابل‌توجه کاهش می‌دهد.

به‌علاوه، اگر روزانه قبل از صبحانه و شام میزان هزار میلی گرم ترخون مصرف کنید، ترشح انسولین در بدن به میزانی چشمگیر کاهش پیدا می‌کند و این موضوع به بدن در کنترل میزان قند خون بسیار کمک خواهد کرد.

جویدن برگ خشک ترخون؛ یکی از اشکال مصرف این گیاه

بهره‌مندی از خواص ترخون با رعایت نکات مربوط به مصرف این گیاه طبیعی

گیاه ترخون خواص فراوانی دارد که در این مطلب به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها همچون بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش میزان قند خون، خاصیت ضدباکتریایی قوی، بهبود سلامت قلب و کمک به کاهش درد اشاره کردیم. برای بهره‌مندی از خواص ترخون، روش‌های متعددی همچون استفاده در سالاد، غذا و نوشیدن دمنوش‌های تهیه‌شده از ترخون وجود دارد. شما باتوجه‌به سلیقه و رژیم غذایی، بهترین روش مصرف ترخون را انتخاب کنید و در برنامه غذایی روزانه داشته باشید.