آش رشته، غذای سنتی و محبوب بین ایرانیان که دستور پخت‌های متنوعی دارد؛ اما هنگامی که زمان یا فرصت کافی برای تهیه سبزی تازه یا پختن حبوبات نداریم، تهیه آش رشته با سبزی خشک و کنسرو راه‌حلی سریع و جایگزین است. طرز پخت آش رشته با سبزی خشک، تفاوت چندانی با سبزی تازه ندارد و فقط در مرحله ابتدایی آن متفاوت خواهد بود. ولی ما باز هم در این مقاله به‌صورت کامل طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک را آموزش داده‌ایم. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید به‌راحتی یک آش رشته خوشمزه بپزید.

انتخاب مواد اولیه برای پخت آش رشته با سبزی خشک؛ مهم‌ترین مرحله در ایجاد طعم ماندگار

دستور پخت و طرز تهیه‌های متفاوتی برای آش رشته وجود دارد؛ ولی در همه آش رشته‌ها، حتما باید از سبزی، حبوبات، رشته آش، سیر داغ، پیاز داغ، نعنا داغ و کشک استفاده شود. در ادامه مواد لازم برای تهیه آش رشته با سبزی آش خشک آورده شده است:

سبزی خشک آش ۱ کیلوگرم
رشته آش نصف بسته
لوبیا چیتی نصف لیوان
نخود نصف لیوان
عدس ۱ لیوان
پیاز ۶ عدد
سیر ۶ عدد
کشک به میزان لازم
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
روغن ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و نمک به میزان لازم

علاوه‌بر این مواد اولیه، شما می‌توانید از بادمجان نیز در آش استفاده کنید. البته لازم است تا از قبل بادمجان را حلقه‌حلقه کرده و کمی آن را سرخ کنید.


خرید سبزی خشک آش رشته

 

آماده‌سازی مواد اولیه؛ اولین گام در پخت آش با سبزی خشک

یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه آش رشته با سبزی خشک، آماده‌سازی مواد اولیه است. لوبیا و نخودها را از شب قبل بخیسانید و در یخچال بگذارید. بهتر است هر چند ساعت یکبار نیز آب آن را عوض کنید. البته استفاده از کنسروهای آماده نیز بسیار سریع‌تر خواهد بود زیرا دیگر نیازی به خیساندن و پخت نخواهد بود. تفاوت پخت آش با سبزی تازه و سبزی خشک، در مرحله آماده‌سازی سبزی است. هنگام استفاده از سبزی خشک، فقط باید به مدت نیم ساعت الی 1 ساعت، سبزی‌ها را در آب گرم بریزید و نیازی به تفت دادن ندارد.

خیساندن لوبیا؛ اولین مرحله از پخت و آماده سازی آش رشته با سبزی خشک

پختن حبوبات؛ مرحله‌ای مهم در تهیه آش رشته با سبزی خشک

برای شروع پخت آش، ابتدا باید حبوبات را بپزید. برای انجام این کار، 5 لیوان آب و نخود و لوبیاها را در یک قابلمه بزرگ بریزید. زمانی که آب جوش آمد، شعله را کم کنید. کف روی قابلمه را گرفته و اجازه دهید تا یک ساعت، نخود و لوبیا بپزد. اگر عدس‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید دیرپز است، آن‌ها را در قابلمه‌ای جداگانه بپزید تا رنگ نخود و لوبیا را کدر نکند. در همین حین، سیر و پیاز را نگینی خرد کرده و جداگانه با روغن در تابه تفت دهید تا تغییر رنگ داده و طلایی شوند. سپس در همان ماهی‌تابه، نعنا را هم بریزید و حرارت را خاموش کنید تا نعنا خشک نسوزد. سبزی‌ها مانند گشنیز خشک یا نعنا به‌راحتی با حرارت بالا می‌سوزد؛ بنابراین باید کمی بعد از ریختن نعنا در ماهی‌تابه حرارت را خاموش کنید. در این مرحله می‌توانید از زردچوبه نیز استفاده کنید که باعث باز شدن رنگ نعنا می‌شود.

تفت دادن پیاز؛ دومین مرحله از پخت آش با سبزی خشک

مخلوط کردن مواد با هم؛ مرحله‌ای مهم در شکل و ظاهر آش

پس از این که همه حبوبات پخته شد، در همان قابلمه‌ای که لوبیا و نخودها را پختید، نیمی از سیر و پیاز و نعنایی که تفت دادید به‌همراه سبزی خشک آش اضافه کنید. در این مرحله در قابلمه باید باز باشد تا مانع از تغییر رنگ سبزی شود. وجود سبزی‌های مثل جعفری خشک در آش به غذا عطر و بو می‌بخشد، اما بستن در قابلمه باعث می‌شود تا رنگ سبزی‌ها تغییر کند و سبزی ظاهر زیبایی نداشته باشد.

بعد از این که سبزیجات پخته شد، زمان آن است که رشته را به دو یا سه تکه تقسیم کنید و داخل آش بریزید. در ابتدا خوب هم بزنید تا رشته کامل در آش حل شود؛ بعد دیگر هم نزنید و بگذارید رشته‌ها بپزند و آش کاملا جا بیفتد. برخی افراد در حین پخت آش، کشک هم داخل آن می ریزند. برای این کار، بعد از 20 دقیقه که رشته‌ها پخته شد، کشک را نیز به آش اضافه کنید. در آخر نمک و فلفل بزنید و صبر کنید تا جا بیفتد.

نکات طلایی در طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک

در حین پخت آش با رعایت برخی نکات ساده و کلیدی, در نهایت آش بسیار زیباتر و خوشمزه‌تری خواهیم داشت. برخی از مهم‌ترین این نکات عبارتت‌اند از:

  • اگر در قابلمه را ببندیم، رنگ سبزی تغییر می‌کند.
  • کشک پاستوریزه قبل از مصرف نیازی به جوشاندن ندارد. اما برای تزیین، چون غلظت بالایی دارد، بهتر است آن را با مقدار کمی آب مخلوط کرده و بجوشانید.
  • برای کشک سنتی و غیر پاستوریزه، حتما حدود ۲۰ دقیقه کشک را با آب بجوشانید.

سبزی نیز تاثیر بسیاری در طعم، مزه و عطر و بو آش دارد. سبزی خشک آش رشته شامل جعفری، اسفناج خشک، تره و گشنیز است؛ البته در پخت آش با سبزی تازه نیز از همین سبزی‌ها استفاده می‌شود.


خرید نعنا خشک

استفاده از کشک پاستوریزه رقیق شده؛ نکته‌ای طلایی در پخت آش رشته با سبزی خشک

تهیه سبزی خشک با کیفیت؛ راز پخت یک آش خوشمزه

در این مقاله طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک را آموزش دادیم. پخت آش با خیساندن سبزی و لوبیا آغاز شده و با ریختن رشته و کشک در صورت تمایل به اتمام می‌رسد. بستن در قابلمه باعث تغییر رنگ سبزی شده و برای تزیین آش با کشک پاستوریزه، بهتر است کمی آن را رقیق کنیم. کیفیت و میزان سبزی خشک نیز تاثیر بسیاری در  طعم آش دارد. برای تهیه سبزی خشک با کیفیت می‌توانید به بخش فروشگاهی سایت مراجعه کنید.