انتخاب غذا، به‌عنوان یکی از چالش‌های زنان در خانه یاد می‌شود. انواع کوکو و مخصوصا کوکو سبزی به‌‌خاطر راحتی و پخت سریع، به یکی از گزینه‌های مطلوب تبدیل شده است. سبزی به‌عنوان مهم‌ترین ماده اولیه کوکو سبزی، هم به‌صورت تازه و هم به صورت خشک شده استفاده می‌شود. البته سبزی تازه رواج بیشتری دارد؛ اما بعد از مطالعه این مقاله شما به‌راحتی می‌توانید کوکو سبزی را در سریع‌ترین زمان و با کمترین زحمت با سبزی خشک بپزید و از طعم  بی‌نظیر و عطروبوی بیشتر آن نسبت به سبزی تازه لذت ببرید.

انتخاب مواد اولیه برای پخت کوکو؛ مهم‌ترین مرحله در ایجاد طعم ماندگار

انتخاب درست مواد اولیه تاثیر به‌سزایی در طعم اصیل و خوب غذا دارد؛ به‌طور‌کلی مواد اولیه برای پخت کوکو سبزی برای 2 نفر به شرح زیر است:

 سبزی خشک کوکو 2 پیمانه
 تخم مرغ 4 عدد
آرد گندم 1 قاشق غذاخوری
 پودر فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری
سیر رنده شده 2 حبه
 زرشک و گردوی خرد شده (اختیاری) به مقدار دلخواه

استفاده از زرشک و گردو خرد شده یا هردو در کوکو سبزی اختیاری است و با‌توجه‌به سلیقه و ذائقه غذاییتان می‌توانید مقدار مناسبی از هرکدام را استفاده کنید.

آموزش گام‌به‌گام پخت کوکو سبزی با سبزی خشک با فر و گاز

تفاوت پخت کوکو سبزی با سبزی خشک یا سبزی تازه، فقط در مرحله اول آن است و بقیه‌ مراحل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. ما در ادامه، همه مراحل پخت کوکوسبزی با سبزی خشک کوکو را گام‌به‌گام مرور خواهیم کرد.


خرید سبزی خشک کوکو

 

تفاوت پخت کوکو سبزی با سبزی تازه و سبزی خشک

گام اول؛ آماده کردن مواد و خیساندن سبزی خشک

سبزی خشک کوکو را از 30 دقیقه قبل در مقداری آب خیس کنید تا نرم شود. سپس آن را آبکش کرده و با دست فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با چنگال یا همزن دستی خوب هم بزنید تا زرده و سفیده کاملا مخلوط و یکدست شوند.

سبزی کوکو، آرد گندم، پودر فلفل سیاه، سیر رنده شده و زرشک و گردوی خرد شده (در صورت تمایل) را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شوند.

شکستن تخم‌مرغ در ظرف و هم زدن آن، اولین مرحله از پخت کوکوسبزی با سبزی خشک

آموزش پخت کوکو سبزی با سبزی خشک به‌وسیله گاز

یک تابه بزرگ را روی حرارت متوسط قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. مواد کوکو را داخل تابه ریخته و با پشت قاشق صاف کنید. حرارت را کم کرده و اجازه دهید کوکو به آرامی بپزد. بعد از چند دقیقه، یک طرف کوکو را برش بزنید و با کفگیر برش‌های کوکو سبزی را برگردانید. مقداری روغن به دور تابه بریزید و بدون در، اجازه دهید کوکوها سرخ شوند. وقتی کوکوها از هر دو طرف سرخ شدند، آن‌ها را از تابه خارج کنید و روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی جذب دستمال شود.

پخت کوکوسبزی با گاز، رایج‌ترین روش پخت کوکو‌سبزی

پخت کوکو سبزی با فر به روش ساده

برای تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک در فر، کف ظرف مخصوص فر را خوب چرب کنید، مواد کوکو را داخل آن ریخته و با پشت قاشق آن را صاف کنید. روی ظرف را با فویل بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ بپزید. سپس فویل را برداشته و برای ۱۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا کوکو پخته شود. در پایان نیز می‌توانید گریل فر را روشن کنید تا روی کوکو‌ طلایی شود.

نکات طلایی برای پخت کوکو سبزی پف‌دار

با رعایت برخی نکات ساده اما کاربردی در طرز تهیه کوکو سبزی، غذایی بسیار زیبا و شکیل خواهید داشت. نکاتی که در پخت کوکو با سبزی خشک تاثیر خواهد داشت عبارت‌اند از:

  •  برای اینکه کوکو سبزی شما پف کند، باید مواد آن را کاملا یکدست مخلوط کنید.
  •  اگر می‌خواهید کوکو سبزی خشک نشود، باید از سبزی خشک به اندازه کافی استفاده کنید.
  •  اگر می‌خواهید کوکو سبزی خوشرنگ‌تر شود، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید.
  •  اگر می‌خواهید کوکو سبزی طعم تندتری داشته باشد از فلفل سیاه بیشتری استفاده کنید.
  • افزودن آرد از آب انداختن و وا رفتن کوکو جلوگیری می‌کند.
  • استفاده از گردو، زرشک یا هر دو آن‌ها اختیاری بوده و به سلیقه و ذائقه غذاییتان ارتباط مستقیمی دارد.
  • سرو این غذا در کنار ماست چکیده لذیذ و دلچسب است.

رعایت این نکات باعث می‌شود که آشپزی و نتیجه نهایی برایتان لذت‌بخش‌تر شود. بعضی موارد را نیز می‌توانید با‌توجه‌به امکانات و سلیقه غذاییتان انجام دهید. به‌طورکلی نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم در نتیجه نهایی و طعم غذا تاثیر خوبی خواهند داشت.

مواد یک‌دست، راز پف‌کردن کوکوسبزی

سبزی خشک کوکو سبزی؛ مزایا و ترکیبات اصلی

رمز تفاوت طعم کوکو سبزی‌های مختلف در سبزی‌های به‌کار رفته در آن است. ترکیبات سبزی خشک کوکو به‌طورکلی شامل سبزیجات زیر می‌شود:

  •  تره
  •  جعفری
  •  گشنیز
  •  شوید

در برخی مناطق ایران، از سبزیجات دیگری مانند سیر سبز، مرزه یا پیازچه نیز در تهیه سبزی کوکو خشک استفاده می‌شود. نسبت سبزیجات در سبزی کوکو خشک نیز به سلیقه افراد بستگی دارد. به‌طورکلی، نسبت تره به جعفری و گشنیز باید یک به یک باشد. معمولا مقدار شوید کمی بیشتر از تره و جعفری است.

از مزایا و برتری‌های سبزی خشک نسبت به سبزی تازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پخت غذا با سبزی خشک زمان کمتری نیاز دارد.
  • سبزی خشک همیشه و در هر فصل از سال به‌راحتی قابل دسترس است.
  • نگهداری از سبزی خشک ساده‌تر است.

همه این موارد باعث می‌شود تا پخت كوكو سبزی با سبزی خشک به انتخاب بهتری نسبت به سبزی تازه تبدیل شود.

کوکو با سبزی خشک، زمان کمتر برای پخت

تهیه سبزی خشک با کیفیت؛ رمز تفاوت‌ طعم کوکو سبزی

در این مقاله از توماناک روش پخت کوکو سبزی با سبزی خشک را شرح دادیم. موارد لازم و نکات کلیدی در حین آشپزی نیز گفته شد. عامل اصلی تفاوت طعم در سبزی کوکو با سبزی خشک نهفته شده است. میزان ترکیب سبزی‌های مختلف سبب می‌شود تا طعم‌های گوناگونی نیز به‌وجود بیاید. اگر به دنبال خرید سبزی خشک برای کوکوسبزی یا هر غذای دیگری هستید، در قسمت فروشگاهی سایت توماناک انواع محصولات با کیفیت بالا وجود دارد. با بررسی فروشگاه می‌توانید همه محصولات مورد‌نظر خود را پیدا کرده و تهیه کنید.