نعناع خشک یکی از گیاهان دارویی محبوب بوده که به خاطر خواص طبیعی و عطر و طعم خوشایند آن، در بسیاری از فرآیندهای آشپزی، دمنوش‌سازی و ساخت عطرها و محصولات آرایشی استفاده می‌شود. نعناع با خاصیت دارویی و خوراکی، با گونه‌‌های کوهی، فلفلی، هندی‌، گربه‌ای و قمی، از پرکاربردترین گیاهان در ایران و سایر نقاط جهان است. رایحه قوی، طعم تند، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان و خاصیت خوشبوکنندگی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این گیاه است. از خواص نعناع خشک می‌توان به تسکین درد معده، بیماری‌های تنفسی و درمان سندرم روده تحریک پذیر اشاره کرد. با صرف زمانی کوتاه می‌توانید اطلاعات ارزشمندی درباره نعناع خشک و خواص آن کسب کنید.

خواص خوراکی نعنا خشک؛ معجزه خوردن نعنا

یکی از کاربردهای نعنا خشک، مصرف آن به‌صورت خوراکی است. از نعناع خشک می‌توان در انواع سالاد، ماست‌، غذا و دسر استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان دمنوش با دیگر گیاهان دارویی دم کرد و از خواص آن بهره برد. از نعنا خشک می‌توان به‌عنوان یک طعم‌دهنده برای درست کردن نوشیدنی‌های خنک و پرفایده‌ای مانند لیمو نعنا استفاده کرد. مصرف این گیاه پرخاصیت به‌صورت خوراکی مزایا فراوانی دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

 1. بهبود هضم؛ تاثیر نعناع خشک بر سیستم گوارش

نعناع خشک به دلیل خواص ضدنفخ و ضداسپاسم خود، به بهبود هضم و کاهش علائم و مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء‌هاضمه، تهوع و استفراغ کمک می‌کند. با افزایش جریان مایعات گوارشی، سوزش موجود در معده و دستگاه گوارش را کاهش داده و آنزیم‌های گوارشی را تحریک می‌کند.

2. تسکین درد با نعنا؛ مسکن طبیعی

نعناع خشک خواص ضد‌التهابی و ضد‌درد دارد و به تسکین درد‌های خفیف تا متوسط مانند سردرد، میگرن، دندان درد، درد عضلانی و درد قاعدگی کمک می‌کند. این خاصیت نعنا خشک موجب شده است تا از آن در پمادهای تسکین‌دهنده‌ درد، داروهای شل‌کننده‌ موضعی عضلات و محصولات ضددرد استفاده شود.

مصرف خوراکی نعنا خشک؛ مسکن طبیعی

3. نعنا خشک، تونیک مو طبیعی

مصرف نعنا، روغن نعنا و نعنا خشک علاوه‌بر تاثیر فراوان بر سیستم‌های داخلی بدن و پوست، تاثیر بسیاری بر مو نیز دارد. افزایش سرعت رشد مو، کمک به سلامت و شادابی موی سر، دفع شپش و آب‌رسانی مو از مزیت‌های مصرف نعناع خشک یا روغن نعنا است.

4. کاهش استرس و اضطراب

نعناع خشک دارای خواص آرام‌بخش است که باعث کاهش استرس و اضطراب کمک می‌شود. از قدیم استشمام بوی نعنا توسط پزشکان طب سنتی پیشنهاد می‌شد. بهترین دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب دمنوش نعنا است. زمانی که دچار تنش‌های عصبی و انقباض عضلات شده‌اید، مصرف دمنوش نعنا بهترین گزینه گیاهی است. اگر نعنا تازه ندارید، از خواص نعنا خشک نیز می‌توان بهره برد.

خواص آرام‌بخش نعنا و کمک به رفع استرس و اضطراب

خواص دارویی نعنا خشک؛ دارو طبیعی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها

نعنا خشک به خاطر خاصیت‌های فراوان از دیرباز به عنوان دارو در طب سنتی استفاده شده است. امروزه نیز در صنعت داروسازی از خواص این گیاه سبز رنگ به مراتب بهره می‌برند. ما نیز در ادامه به برخی از خواص دارویی نعنا خشک اشاره می‌کنیم.

 5. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا؛ از مهم‌ترین خواص نعنا خشک

نعناع خشک خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی دارد که به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. علاوه‌بر این، به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری‌ها می‌شود.

6. درمان مشکلات تنفسی؛ تحریک بدن برای تنفس آسان

نعناع خشک خواص خلط‌آور و ضدسرفه دارد که در درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت و سرفه استفاده می‌شود. رزمارینیک اسید موجود علاوه‌بر تاثیر مثبت روی بیماری‌های گوارشی، با تحریک بدن برای برای تولید پروستاسیکلین، فرایند تنفس را آسان می‌کند.

7. درمان مشکلات گوارشی؛ خواص ویژه نعنا و نعناع خشک

نعناع خشک خواص ضدنفخ و ضداسپاسم دارد که برای درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه، تهوع و استفراغ، اسهال و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) مصرف می‌شود. مصرف این گیاه دارویی از نفخ شکم جلوگیری کرده و گازهای معده را از دستگاه گوارش عبور می‌دهد. از اسهال و مشکلات گوارشی نیز پیشگیری می‌کند. مصرف نعنا خشک با ماست به‌عنوان مصلح عمل کرده و جلوی سردی بدن و مشکلات آن را می‌گیرد.

درمان مشکلات گوارشی؛ خواص ویژه نعنا و نعناع خشک

8. خواص نعناع خشک در بارداری؛ آرامش مادر، افزایش ایمنی جنین

دوران بارداری برای مادران، دورانی بسیار حساس و چالش برانگیز است. در این دوره خوردن بسیاری از خوراکی‌ها به‌ خاطر آثار منفی بر مادر و جنین منع می‌شود. مصرف نعنا خشک در این دوران به  رفع حالت تهوع و استفراغ مادر و دوری از استرس برای جنین و خانم باردار موثر است. علاوه‌بر این، درمان مشکلات گوارشی معده و روده و افزایش قدرت سیستم ایمنی جنین از مزایای دیگر مصرف نعنا خشک در دوران بارداری است.

9. درمان مشکلات پوستی؛ پوست صاف و براق با مصرف نعنا خشک

یکی از مهم‌ترین خواص نعناع خشک شده کمک به حفظ شادابی پوست است. نعناع خشک خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد که به درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند. وجود ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین D و E، تاثیر شگفت‌انگیزی روی از بین بردن پوست مرده و رشد سلول‌های جدید پوستی دارد. برگ نعنا نیز از زمان‌های قدیم به عنوان راهی طبیعی برای درمان چربی پوست استفاده می‌شده؛ به‌طوری‌که امروز مصرف بسیاری در کرم‌های آرایشی دارد.

پوست صاف و براق با مصرف نعنا خشک

نعنا خشک باکیفیت، تضمین خواص نعناع خشک

در این مقاله 9 خاصیت ویژه نعناع خشک را شمردیم. علاوه‌بر دستگاه گوارش، نعنا خشک بر پوست و مو، دستگاه تنفس و افزایش ایمنی جنین تاثیر به‌‌سزایی دارد. استفاده از نعنا خشک باکیفیت تضمین کننده وجود همه خواص نام برده است. شما می‎توانید در قسمت فروشگاهی همین سایت قیمت نعنا خشک و سایر سبزی‌های خشک‌ را بررسی و خرید کنید.