قورمه سبزی یا خورش سبزی یک غذای سنتی ایرانی است که میلیون ها طرفدار در ایران دارد. لذا قرار است به بررسی پخت قورمه سبزی در اقوام و شهرهای مختلف بپردازیم.

جالب است بدانید در برخی از نقاط ایران  قورمه سبزی  به عنوان غذای نوروزی ایرانی سرو می شود. قورمه سبزی ایرانی از ترکیب پنج نوع گیاه تازه و معطر تهیه می شود که همگی در نقاط مختلف ایران در دسترس هستند. با این حال، ممکن است پیدا کردن آن ها در شهر خود برای شما دشوار باشد. بنابراین می توانید به راحتی آن ها سبزی های خشک جایگزین کنید. در ادامه مقاله دستور قورمه سبزی اقوام را به شما معرفی می کنیم تا بدون دردسر مواد لازم را پیدا کنید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید.

 

 

پخت قورمه سبزی در اقوام و شهرهای مختلف

قورمه سبزی غذایی با طبع گرم است که دارای ترکیبی از انواع  سبزیجات معطر، گوشت و حبوبات می باشد. تقریبا همه افراد این نوع غذا را دوست دارند. در بین ما ایرانی ها یک اصطلاح است که اگر بتوانید قورمه سبزی را خوب بپزید، سرآشپز کاملی هستید. این خورش سنتی و خوش طعم نه تنها مورد علاقه ایرانیان است بلکه در خارج از مرزهای ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. به همین دلیل پخت قورمه سبزی در اقوام و شهرهای مختلف یکی از موضوعاتی است قرار است بررسی شود.


تهیه قرمه سبزی خشک با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت

قورمه سبزی در هر شهر و هر خانه ای به روشی منحصر به فرد طبخ می شود. در برخی شهرها به قورمه سبزی سس گوجه فرنگی و یا رب انار اضافه می کنند. برخی این غذا را با لوبیا چیتی درست می کنند و برخی دیگر از لوبیا چشم بلبلی برای تهیه این خورش استفاده می نمایند. گاهی زنان برای سالم ‌تر بودن غذا، سبزی را کمتر سرخ می ‌کنند که در نهایت باعث می ‌شود خورش رنگ سبز روشن‌ پیدا کند، در حالی که برخی دیگر معتقدند سبزی ‌ها را باید تا حدی سرخ کرد که کاملاً تیره و به سیاهی نزدیک‌ تر شوند. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر پخت این نوع غذای لذیذ می پردازیم.

 

طرز پخت قورمه سبزی

طرز پخت قورمه سبزی

 

طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

قورمه سبزی از محبوب ترین غذاهای ایرانی است. این غذا را می توانید با گوشت مرغ و یا گوشت قرمز درست کنید. در ادامه مطلب طرز تهیه خورش سبزی تهرانی را توضیح می دهیم.

مرحله اول: برای پخت قورمه سبزی ابتدا لازم می باشد لوبیا در آب خیس شود. بهتر است لوبیا را شب قبل در آب خیس نمایید و در صورت امکان 2 تا 3 بار آب آن را عوض کنید.

مرحله دوم: در این مرحله می توانید از سبزی خشک قورمه سبزی استفاده کنید و به راحتی با تهیه سبزی خشک، سریع تر و راحت تر نسبت به سبزی تازه این غذا را تهیه کنید.

مقداری روغن داخل تابه بریزید و سبزی خشک قورمه سبزی را به تابه اضافه کنید. سبزی ها را هرچه بیشتر تفت بدهیم، خورش ما تا تیره تر می شند، اما دقت کنید این کار را نباید زیاد انجام دهیم زیرا تمام ویتامین های سبزیجات را از بین می برد. سبزی ها را بعد از تفت دادن از روی شعله بردارید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: پیاز و گوشت خرد شده را اضافه کنید. پیازها را پوست بگیرید و خرد نمایید. سپس داخل تابه مقداری روغن بریزید و روی شعله قرار دهید. پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید پیازها کمی طلایی شوند و سپس زردچوبه را به میزان لازم اضافه کنید و دوباره هم بزنید. گوشت را به قطعات کوچک خرد کرده و به پیازها اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه تفت بدهید تا گوشت کمی تیره شود. در این مرحله نباید نمک اضافه کنیم زیرا باعث دیر پختن گوشت می شود.

مرحله چهارم: در این مرحله لوبیا را به گوشت اضافه کرده و هم میزنیم، سپس چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم لوبیاها روی حرارت متوسط بپزند. بعد از اینکه گوشت و حبوبات با هم پختند سبزی سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید و نمک و فلفل را اضافه نمایید. لیموها را شسته و با چنگال سوراخ کرده و در آب خیس کنید تا تلخی آن گرفته شود و سپس داخل خورش بریزید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید خورش کمی پخته شود.

مرحله پنجم: برنج را بپزید. ابتدا بهتر است قبل از پختن، برنج را چند ساعت در آب و نمک خیس کنید. قابلمه را با آب پر نمایید و روی شعله قرار دهید تا بجوشد سپس کمی روغن و نمک اضافه کنید. برنج خیس شده را داخل آن بریزید و وقتی برنج پخت آن را آبکشی کنید. پس از آبکشی، برنج را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بپزید. پس از دم کشیدن برنج روی آن روغن داغ بریزید تا برنج خشک نشود.

طرز پخت قورمه سبزی

طرز پخت قورمه سبزی

نکات طلایی برای خوشمزه تر شدن خورش سبزی

  1.  راز یک قورمه سبزی خوشمزه این است که به اندازه کافی برای پختن و جا افتادن این غذا زمان بدهید.
  2.  هرگز برای پخت قورمه سبزی از زودپز استفاده نکنید. خورش را در یک قابلمه معمولی روی حرارت متوسط بگذارید بجوشد.
  3. آبی که به قابلمه غذا اضافه می کنید باید آب جوش باشد نه آب سرد.
  4. تلخی خورش می تواند به دلیل زیاد بودن شنبلیله یا لیمو خشک باشد که بهتر است لیمو خشک را از قبل در آب خیس کنید.
  5.  در پایان دو تکه یخ داخل خورش بریزید. این کار رنگ دلپذیری به خورش می دهد.
  6.  کیفیت سبزی خشک یکی دیگر از عوامل مهم در طعم این غذا است.

 

خورش سبزی غذای لذیذ ایرانی

خورش سبزی غذای لذیذ ایرانی

پخت خورش سبزی با سبزی خشک

با در نظر گرفتن نکات پخت قورمه سبزی به خصوص پخت قورمه سبزی در اقوام و شهرهای مختلف  با سبزی خشک می توان انتظار طعم لذیذ این غذا را داشت. سبزی خشک قورمه سبزی از بهترین مواد برای پخت این نوع غذا است.

پخت قورمه سبزی با سبزی خشک تفاوت چندانی با روش پخت سبزی تازه ندارد، بنابراین به طور خلاصه این دستور پخت را آموزش می دهیم.  مرحله مهم این روش این است سبزی خشک قورمه سبزی را حتما به صورت بسته بندی شده بهداشتی تهیه نمایید زیرا که سبزی خشک فله ای ممکن است کثیف باشد.  سبزی خشک قورمه سبزی را با حرارت کم تفت می دهیم. سپس  مقداری روغن به آن اضافه می نماییم و خوب تفت می دهیم تا رنگ سبزی تیره گردد. همزمان با این مرحله می توانید گوشت خرد شده را داخل روغن به همراه پیاز و ادویه مخصوص تفت دهید. در مرحله آخر سبزی های سرخ شده را به گوشت اضافه نمایید و به مقدار لازم به آن آب جوش اضافه کنید.

قورمه سبزی خوش طعم

قورمه سبزی خوش طعم

 

طرز تهیه قورمه سبزی جنوبی

همانطور که قبلا ذکر شد، سبزیجات معطر تازه مواد اصلی قورمه سبزی هستند که این غذا را بسیار مغذی می کنند. علاوه بر این، لوبیا چشم بلبلی که منبع پروتئین می باشد، در ترکیبات قورمه سبزی یافت می‌ شود.

 

مواد مورد نیاز برای خورش سبزی بوشهری

 برای طبخ قورمه سبزی با طعم لذیذ جنوبی به مواد زیر نیاز دارید

کیلوگرم گوشت گوسفند خرد شده نیم

عدد پیاز متوسط، خرد شده  1

جعفری، گشنیز و تره خشک شده: از هر کدام 15 قاشق غذاخوری

شنبلیله خشک 6 قاشق غذاخوری

50 گرم اسفناج خشک

3 عدد لیمو خشک کوچک

50 گرم لوبیا چشم بلبلی

نمک- فلفل- زردچوبه- آبغوره

نکته : به طور سنتی و در اکثر مناطق ایران از اسفناج در خورشت قورمه سبزی استفاده می شود. با این حال، اگر به آن حساسیت دارید یا طعم آن را دوست ندارید، می توانید اسفناج را از دستور حذف کنید.

 

دستور پخت

به عنوان اولین مرحله در دستور پخت قورمه سبزی، لوبیا چشم بلبلی را با آب سرد بشویید و خیس کنید. اجازه دهید حدود 30 دقیقه در آب خیس بخورند تا نرم شوند و به راحتی  بپزند.

روغن را در یک قابلمه بزرگ گرم کنید و سپس پیازها را تفت دهید و مرتب هم بزنید تا طلایی شوند. حالا گوشت های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که خام نباشند آن را تفت دهید. به یاد داشته باشید که در این مرحله نیازی به سرخ کردن کامل گوشت ندارید. اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه را فراموش نکنید. در این فاصله یک ماهیتابه دیگر را روی حرارت قرار دهید. 2 قاشق غذاخوری روغن اضافه نمایید و شروع به تفت دادن سبزی ها کنید. تا زمانی که سبزی تیره شوند به تفت دادن آن را ادامه دهید (برای داشتن یک قورمه سبزی خوش طعم این مرحله بسیار مهم است).

توجه: هنگام سرخ کردن می توانید مقداری رب گوجه فرنگی به سبزی ها اضافه کنید. با این حال، این مرحله اختیاری است، و بسیاری از مردم ترجیح می دهند به هیچ وجه رب گوجه فرنگی را اضافه نکنند.


خرید سبزی خشک ترکیبی برای تهیه انواع غذاهای خوش طعم

سبزی و لوبیا را به مخلوط پیاز و گوشت اضافه کنید و به اندازه کافی آب داغ بریزید. زمان مناسب برای پخت کامل خورش به نوع گوشتی که استفاده می کنید بستگی دارد، اما به طور معمول حدود 3-4 ساعت طول می کشد. بعد از حدود 3 ساعت لیموهای خشک را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید. برای اینکه خورش کمی ترش تر شود می توانید یک قاشق غذاخوری آبغوره به آن اضافه نمایید. حدود 30-60 دقیقه دیگر به آن زمان دهید تا روی حرارت بماند. درب آن را بردارید و خورش را چک کنید. اگر خیلی آبکی، آن را برای دقایقی بیشتر روی حرارت قرار دهید. امیدواریم در این مقاله شما را با پخت قورمه سبزی در اقوام و شهرهای مختلف آشنا کرده باشیم.

خورش سبزی

خورش سبزی